Testowaliśmy dwa lata temu pięknego Rovera 75 w wersji 2.0 V6 automat z pierwszego roku produkcji. Auto przypadło nam bardzo do gustu: świetne wnętrze, bardzo dobre prowadzenie, całkiem niezła jakość materiałów oraz świetne brzmienie silnika. No, ale trochę paliło. Czy może wyjściem jest Rover 75 z dieslem? Testujemy egzemplarz 2.0 CDT z 2000 r.

Różnice wyposażeniowe

Testowany Rover 75 w dieslu był o rok młodszy od wersji V6 oraz inaczej skonfigurowany. Wyposażono go w czarną skórzaną tapicerkę oraz dość bogaty zestaw akcesoriów, jak elektryczne rolety tylnej szyby, podgrzewane siedzenia, układ stabilizacji toru jazdy. O tym jak oceniamy wnętrze Rovera 75 możecie przeczytać w teście wersji V6.

Wnętrze Rovera 75 to jeden z jego największych atutów dla osób lubiących styl retro
Pod panelem klimatyzacji umieszczono wiele ciekawych przycisków dodatkowych funkcji. Jeszcze niżej – ładnie wkomponowane uchwyty i zapalniczka.
W mało którym aucie z poprzedniego wieku są uchwyty na kubki dla pasażerów z tyłu.

Wersja oszczędna?

W Roverze 75 zastosowano silnik z rodziny BMW M47, jednak co ciekawe, trafił on do tego modelu wcześniej niż do samochodów samego BMW. Jednostka ta zadebiutowała w 1999 roku jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na dynamiczne diesle z turbodoładowaniem. W pierwotnej wersji BMW silnik był wyposażony w tradycyjną pompę wtryskową.

Inżynierowie Rovera wprowadzili jednak znaczące modyfikacje. Zamiast pompy wtryskowej zastosowali nowocześniejszy system common-rail, a turbosprężarki zostały zoptymalizowane pod kątem ich potrzeb. W efekcie powstał silnik oznaczony kodem M47R, który był używany przez cały okres produkcji Rovera 75 w dwóch wariantach mocy – 116 KM i 131 KM.

W naszym teście mieliśmy okazję jeździć wersją słabszą, oferującą 116 KM, która mimo mniejszej mocy nadal pozostawia pozytywne wrażenie pod względem dynamiki i kultury pracy.

Diesel konstrukcji BMW ze zmianami Rovera

Jak Rover 75 z silnikiem M47R sprawdza się w praktyce? Jednostka napędowa generuje solidny moment obrotowy wynoszący 260 Nm, który – w zależności od źródeł – osiągany jest przy 1750 lub 2000 obr./min. Dzięki temu ważący nieco ponad 1,5 tony samochód przyspiesza do 100 km/h w 11,7 sekundy, co jest wynikiem o około 1,5 sekundy wolniejszym niż w przypadku wersji z silnikiem 2.0 V6 i manualną skrzynią biegów.

Niestety, silnik ten cierpi na dość wyraźną turbodziurę. Poniżej 2000 obr./min trudno mówić o jakiejkolwiek dynamice – auto wydaje się ospałe. Aby uniknąć problemów z nagłym spadkiem osiągów, najlepiej trzymać obroty powyżej 2000–3000 obr./min, co wymaga wcześniejszej zmiany biegów na wyższe. Niestety, takie operowanie skrzynią wiąże się ze wzrostem hałasu, typowego dla wysokoprężnych jednostek, co może być uciążliwe dla uszu.

Na wyższych prędkościach silnik zyskuje na elastyczności, oferując lepszą reakcję niż wersja benzynowa, mimo że ta ostatnia dysponuje aż o 34 KM większą mocą. Szczegóły dotyczące elastyczności można znaleźć w tabelce, ale ogólnie rzecz biorąc, diesel wypada zaskakująco dobrze w codziennym użytkowaniu przy wyższych obrotach i prędkościach.

Moc maksymalna116 KM
Maksymalny moment obrotowy260 Nm przy 2000 obr./ min.
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s.
Elastyczność 60-100 km/h IV bieg8,5 s.
Elastyczność 80-120 km/h V bieg13,1 s.
Prędkość maksymalna193 km/h

Przy czym silnik diesla jest średnio o połowę oszczędniejszy od benzyny w wariancie z automatem. W tamtym egzemplarzu podczas jazd w cyklu mieszanym średnie spalanie oscylowało nam w okolicach 10 l/100 km. Tutaj mamy katalogowo 4,8 l przy 90 km/h, 6,1 l przy 120 km/h, 8,4 l w mieście i 6,4 l średnio. Są to dane zbliżone do rzeczywistych, potwierdzają je jazdy testowe.

A co z trwałością?

Silnik 2.0 V6 w Roverze 75 ma swoje charakterystyczne wady i wymaga opieki specjalistycznego serwisu. Choć łatwiej znaleźć mechaników znających się na dieslach BMW, jednostka ta nie jest tak trwała, jak można by oczekiwać. W wersji Rovera często pojawiają się problemy z układem chłodzenia, a także klapami wirowymi, które w skrajnych przypadkach mogą wpaść do układu dolotowego i spowodować poważne uszkodzenia silnika. Dodatkowo użytkownicy zgłaszają problemy z kołami dwumasowymi, turbosprężarkami i pompami wtryskowymi, szczególnie w odmianach stosowanych w BMW.

Modyfikacje wprowadzone przez Rovera zdają się jednak pozytywnie wpływać na trwałość jednostki napędowej. Diesle w Roverze 75 są mniej problematyczne niż ich odpowiedniki w BMW, co jest niewątpliwym atutem tego modelu.

Oprócz kwestii związanych z silnikiem, Rover 75 boryka się z innymi typowymi problemami, takimi jak awarie elektryki, miejscami niezbyt trwałe wykończenie wnętrza, usterki niektórych funkcji pokładowych, korozja podwozia oraz nietrwałe sprzęgła.

Mimo tych niedoskonałości wielu specjalistów poleca Rovera 75 z dieslem. Jest to rozwiązanie bardziej przystępne pod względem kosztów eksploatacji, a ewentualne naprawy są prostsze i mniej kosztowne w porównaniu do wersji benzynowych.

Sytuacja rynkowa

W Polsce Rover 75 jest jeszcze stosunkowo popularnym jak na tę markę autem (w porównaniu np. do Rovera serii 600 lub 800). Podczas pisania testu znaleźliśmy 43 ogłoszenia o sprzedaży, z czego 28 aut z dieslem. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 2000 zł, warto jednak dorzucić w okolice 4-5 tys. zł, żeby kupić pewniejszą sztukę. Najładniejsze egzemplarze z dieslem kosztują w okolicach 8-10 tys. zł. Wersje benzynowe są nieco droższe.

W końcu: benzyna czy diesel?

Jeśli planujecie użytkować Rovera 75 na co dzień, lepszym wyborem może okazać się diesel. Jest oszczędny, sprawny i praktyczny, choć jego dźwięk pracy nie należy do najprzyjemniejszych. Natomiast jeśli szukacie samochodu „na specjalne okazje”, który zapewni większą przyjemność z jazdy i nie planujecie pokonywać dużych przebiegów, warto rozważyć wybór klasycznej angielskiej jednostki V6, najlepiej w połączeniu z trwałym automatem. Taki zestaw oferuje nie tylko świetne osiągi, ale także wyjątkowe wrażenia akustyczne.

Nie dziwi więc, że w kontekście klasycznego charakteru modelu wyżej oceniana jest wersja z silnikiem V6. Subtelne różnice w punktacji dotyczącej stylistyki wynikają z odmiennych konfiguracji kolorystycznych i materiałowych obu testowanych egzemplarzy.

Kategoria (ocena dla aut używanych)Max.Rover 75 2.0 CDT
Wielkość wnętrza (jak na segment)108
Wygoda użytkowania108
Ergonomia (deska rozdzielcza)108
Wyposażenie (jak na segment)106
Widoczność105
Bagażnik (jak na segment)105
Osiągi (jak na segment)105
Prowadzenie, zakręty108
Hamowanie106
Bezpieczeństwo105
Układ kierowniczy (precyzja)108
Komfort108
Spalanie (jak na segment)106
Trwałość nadwozia104
Trwałość mechaniczna103
Trwałość wnętrza104
Koszty utrzymania108
Średnio106.18

Related Posts

Dodaj komentarz