Mazda 3 drugiej generacji była obecna na rynku zaledwie przez cztery lata. Jej głównym zadaniem było zerwanie z niechlubnym wizerunkiem poprzedniczki, znanej z problemów z korozją. Konstrukcja tego modelu bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach pierwszej generacji. Jak wypada Mazda 3 z podstawowym silnikiem benzynowym?

Stylistyka i przestronność wnętrza
Z długością przekraczającą 4,4 metra Mazda 3 drugiej generacji należała do większych hatchbacków segmentu C. Niestety, jej gabaryty nie przełożyły się na przestronność wnętrza. Można odnieść wrażenie, że każda kolejna generacja tego modelu oferowała coraz mniej miejsca. W pierwszej było przyzwoicie, w drugiej przeciętnie, a w trzeciej już dosyć ciasno.

Z przodu sytuacja jest komfortowa – przestrzeni na nogi i nad głową nie brakuje. Gorzej wypada tył kabiny. Odległość od oparcia przedniego fotela do tylnej kanapy wynosi jedynie 17 cm przy ustawieniu fotela pod osobę o wzroście 180 cm. Pewnym ratunkiem jest wysokie siedzisko, które pozwala na wygodne ułożenie nóg. Jednak dla dzieci podróżujących w fotelikach przestrzeń na nogi może okazać się niewystarczająca. Na plus zasługuje natomiast ilość miejsca nad głową – co w przypadku japońskich aut nie zawsze jest normą.
Jakość wykonania i ergonomia
Pomimo zastosowania twardych plastików jakość wykonania wnętrza stoi na wysokim poziomie. Nawet po przebiegu 175 tys. km testowany egzemplarz nie wykazuje wyraźnych śladów zużycia. Obsługa jest intuicyjna – manualna klimatyzacja oraz przyciski sterujące radiem są łatwo dostępne. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono ekran komputera pokładowego wyświetlający m.in. zużycie paliwa. Jego czytelność zależy od warunków oświetleniowych, jednak jasność można regulować pokrętłem umiejscowionym z lewej strony zegarów.

Zestaw wskaźników prezentuje się efektownie, ale ma pewne niedociągnięcia. Brakuje wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej – zamiast niego zastosowano jedynie kontrolki. Również wskaźnik poziomu paliwa mógłby być bardziej czytelny.

Pojemność bagażnika – pozytywne zaskoczenie
Producent deklaruje pojemność bagażnika na poziomie 340 litrów, jednak rzeczywiste pomiary wskazują około 420 litrów – czyli o 80 litrów więcej! To bardzo dobry wynik w tej klasie pojazdów, który plasuje Mazdę 3 w czołówce kompaktowych hatchbacków. Jedyną wadą bagażnika jest jego ograniczona szerokość – wynosi zaledwie 106 cm. Na plus należy jednak zaliczyć głębokość wynoszącą niemal 90 cm, co jest rzadkością wśród aut tego segmentu. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 1360 litrów. Klapę bagażnika otwiera się niewielkim przyciskiem.

Widoczność i lusterka
Mazda 3 drugiej generacji oferuje bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Duże lusterka boczne zapewniają szerokie pole widzenia, co ułatwia manewrowanie w mieście i na trasie.
Jak jeździ?
Moc | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 145 NM/4000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s. |
Elastyczność 60-100 km/h IV bieg | 13,4 s. |
Elastyczność 80-120 km/h V bieg | 19,2 s. |
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Minimalne zużycie paliwa w teście | producent: 5,2 l/100 km pomiar: 5,5 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 90 km/h | pomiar: 5,5 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 100 km/h | pomiar: ok. 6 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 120 km/h | pomiar: ok. 7 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 140 km/h | pomiar: ok. 8 l/100 km |
Zużycie paliwa w mieście | producent: 8,3 l/100 km pomiar: ok. 8 l/100 km |
Średnie zużycie paliwa | producent: 6,3 l/100 km średnio: 6,8 l/100 km |
Osiągi i charakterystyka jazdy
Można by się spodziewać, że silnik 1.6 o mocy 105 KM to jednostka zbyt słaba dla hatchbacka o długości 4,4 metra. Mazda 3 okazuje się jednak stosunkowo lekka, co sprawia, że motor sprawia wrażenie nieco mocniejszego, niż wskazują dane katalogowe. Chętnie wkręca się na obroty i zapewnia przyzwoitą dynamikę, o ile kierowca nie oczekuje sportowych osiągów. Przyspieszenie do „setki” w 12,2 sekundy można uznać za akceptowalne, choć elastyczność na wyższych biegach mogłaby być lepsza.

Ekonomia i spalanie
Silnik 1.6 wyróżnia się rozsądnym zużyciem paliwa. Mimo sporych gabarytów Mazda jest oszczędna, zwłaszcza w trasie – podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej można osiągnąć wynik na poziomie 5,5 l/100 km, co przywodzi na myśl diesle. W trasie spalanie wzrasta wraz z prędkością – na autostradzie należy liczyć się z zużyciem od 7 do 8 l/100 km, co wynika z dość wysokich obrotów.
W mieście auto również wypada dobrze – około 8 l/100 km to wynik porównywalny np. z Hyundaiem i30 1.4. Średnie spalanie, uzyskane na dłuższym dystansie z dużą liczbą tras szybkiego ruchu i autostrad, wyniosło 6,8 l/100 km. Co ciekawe, wartości podawane przez producenta niemal pokrywają się z rzeczywistymi pomiarami – to rzadkość wśród aut produkowanych po 2000 roku. Mazda była zresztą jedną z nielicznych marek, które chwalono za realistyczne deklaracje spalania.
Układ jezdny i prowadzenie
Mazda 3 drugiej generacji prowadzi się znakomicie. To jeden z najlepiej zestrojonych samochodów w segmencie kompaktów – układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie ma wyraźnie sportowy charakter, pozwalając na dynamiczną jazdę bez utraty kontroli.
Znakomicie wypada również skrzynia biegów, której krótkie i precyzyjne skoki lewarka przypominają te z Mazdy MX-5. To wszystko sprawia, że nawet podstawowa wersja 1.6 ma w sobie nutę sportowego charakteru. Nie jest to auto bez wyrazu – wręcz przeciwnie, potrafi dostarczyć frajdy z jazdy.
Jedyną poważniejszą wadą jest głośność na autostradzie. Mazda oszczędziła na materiałach wygłuszających, co sprawia, że przy wyższych prędkościach w kabinie jest dość hałaśliwie. To częsta bolączka modeli tej marki, często podkreślana w testach.
Trwałość
Po problemach z korozją pierwszej generacji Mazdy 3 wielu kierowcom marka ta wciąż kojarzy się z rdzą – nawet jeśli mowa o modelach produkowanych 15 lat później i zabezpieczonych ocynkiem. Druga generacja, zaprezentowana w 2009 roku, to jednak znaczący postęp w tej kwestii. Pod względem odporności na rdzę Mazda 3 BL osiągnęła poziom przeciętny w swojej klasie.
Lepszą ochroną antykorozyjną mogą pochwalić się auta francuskie, włoskie, Toyota Auris, Honda Civic oraz część niemieckich modeli, np. Opel Astra. Gorzej natomiast wypadają Ford Focus, VW Golf oraz Hyundai i30 i Kia Cee’d pierwszej generacji. W Mazdzie 3 korozja dotyka przede wszystkim podwozia, podczas gdy nadwozie i progi rdzewieją głównie w najbardziej zaniedbanych egzemplarzach. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na stan wahaczy, belek zawieszenia oraz miski olejowej.

Mechanika i trwałość podzespołów
Pod względem trwałości mechanicznej Mazda 3 BL wypada bardzo dobrze. Silnik 1.6 to najmocniejszy punkt całej gamy – jest uznawany za najbardziej niezawodną jednostkę napędową w tym modelu. Jego rozrząd oparty na łańcuchu jest wyjątkowo trwały, a dodatkową zaletą jest brak problemu z nadmiernym zużyciem oleju. Dla porównania, w jednostkach 1.8 (której nie stosowano w Mazdzie 3) oraz w 2.0 ten problem może pojawić się przy większych przebiegach.
Zawieszenie i układ elektryczny również stoją na wysokim poziomie pod względem trwałości. Możliwe usterki to awaria alternatora oraz – przy większych przebiegach – luzy na przekładni kierowniczej i zużycie wahaczy.
Sytuacja rynkowa
Mazda 3 BL jest dość popularnym autem na polskim rynku wtórnym. Ceny zadbanych egzemplarzy z silnikiem 1.6 zaczynają się od około 20 tys. zł i sięgają nieco ponad 30 tys. zł w przypadku nowszych roczników z niewielkimi przebiegami. Wersje z silnikiem 2.0 są droższe, natomiast diesle 1.6 – potencjalne źródło problemów – wyraźnie tańsze.
Co istotne, na rynku wtórnym można znaleźć wiele aut z relatywnie niskimi przebiegami. Silnik benzynowy 1.6 rzadko wybierano z myślą o długodystansowych trasach, co pozytywnie wpływa na jego stan w wielu ofertach.
Podsumowanie
Mazda 3 1.6 to samochód, który świetnie sprawdza się w ruchu miejskim i na trasach lokalnych. Na długie podróże autostradowe może okazać się zbyt głośna – chyba że kierowca preferuje spokojną, ekonomiczną jazdę.
Do największych zalet tego modelu należą:
Doskonałe prowadzenie – precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie
Świetna skrzynia biegów – krótkie, precyzyjne skoki lewarka
Duży bagażnik – realnie większy, niż podaje producent
Niezawodny silnik – trwały i oszczędny, bez problemów z poborem oleju
Wysoka ogólna trwałość – solidna mechanika i elektronika
Wady?
Podatność na korozję – szczególnie podwozie
Umiarkowane osiągi – silnik 1.6 sprawdzi się raczej w spokojnej jeździe
Niewielka przestrzeń na tylnej kanapie
Wysoki poziom hałasu przy autostradowych prędkościach
Jak widać, lista zalet jest dłuższa niż lista wad, co tłumaczy, dlaczego Mazda 3 BL wciąż trzyma cenę na rynku wtórnym.
Kategoria (ocena dla aut używanych) | Max. | Mazda 3 1.6 2009 |
Wielkość wnętrza (jak na segment) | 10 | 5 |
Wygoda użytkowania | 10 | 6 |
Ergonomia (deska rozdzielcza) | 10 | 8 |
Wyposażenie (jak na segment) | 10 | 6 |
Widoczność | 10 | 8 |
Bagażnik (jak na segment) | 10 | 8 |
Osiągi (jak na segment) | 10 | 5 |
Prowadzenie, zakręty | 10 | 9 |
Hamowanie | 10 | 7 |
Bezpieczeństwo | 10 | 8 |
Układ kierowniczy (precyzja) | 10 | 8 |
Komfort | 10 | 7 |
Spalanie (jak na segment) | 10 | 6 |
Trwałość nadwozia | 10 | 5 |
Trwałość mechaniczna | 10 | 9 |
Trwałość wnętrza | 10 | 9 |
Koszty utrzymania | 10 | 8 |
Średnio | 10 | 7.18 |
