Testujemy jeden z popularniejszych samochodów na polskich drogach, który mimo upływu lat nadal dobrze trzyma wartość na rynku wtórnym.
Testowane auto jest na sprzedaż – szczególy pod tym linkiem.
Stylistyka i przestronność
Kia Cee’d drugiej generacji to kompakt średniej wielkości o długości 4310 mm, co oznacza, że jest o około 10 cm dłuższa od swojego poprzednika. Pod względem wymiarów i proporcji to typowy reprezentant segmentu C.


Wnętrze zostało zaprojektowane bardzo funkcjonalnie. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają do dyspozycji sporą ilość miejsca. Z przodu nie brakuje przestrzeni na nogi ani nad głową, ale największe wrażenie robi ilość miejsca na tylnej kanapie. Przy ustawieniu fotela kierowcy dla osoby o wzroście około 180 cm na kolana pozostaje aż 26 cm – to wartość rekordowa w tej klasie, porównywalna raczej z autami segmentu D, takimi jak Mazda 6 czy Ford Mondeo. Zaskakuje także ilość przestrzeni nad głową – 96 cm od siedziska do sufitu to wynik, którego nie osiąga wiele kompaktów.
Ergonomia i jakość wykonania
Obsługa Kii Cee’d jest intuicyjna. Panel klimatyzacji manualnej wyposażono w klasyczne pokrętła, co ułatwia jego obsługę. Światła włącza się tradycyjnie za pomocą dźwigienki po lewej stronie kierownicy.
Kia oferuje czytelny komputer pokładowy, którego dane wyświetlane są w środku prędkościomierza. Można z jego poziomu sprawdzić m.in. aktualny zasięg, średnie zużycie paliwa, przejechany dystans, temperaturę cieczy chłodzącej (przedstawioną w formie wykresu) oraz chwilowe zużycie paliwa (również jako wykres, choć mniej czytelny). Z kierownicy można także sterować radiem.

Materiały wykończeniowe wydają się nieco gorszej jakości niż w siostrzanym Hyundaiu i30. Fotele zapewniają dobre podparcie, jednak mogą być zbyt ciasne dla osób o większej posturze – dla szczupłych są natomiast wygodne i dobrze dopasowane.
Jeśli chodzi o jakość wykonania, nie ma większych powodów do narzekań. Jedynym elementem budzącym zastrzeżenia jest kierownica, która po przebiegu około 200 tys. km wykazuje wyraźne ślady zużycia – podobnie jak w Hyundaiu i30.
Bagażnik i funkcjonalność
Bagażnik o pojemności 380 litrów (po złożeniu tylnej kanapy 1380 litrów) spełnia oczekiwania, jakie można mieć wobec dobrze zaprojektowanego hatchbacka. Jest pojemny, funkcjonalny i należy do większych w swoim segmencie. Co więcej, według naszych pomiarów jego realna pojemność może sięgać nawet 400 litrów, jeśli doliczymy wnęki po bokach. Dużym atutem jest możliwość łatwego transportu szerokich przedmiotów.

Jak jeździ?
Moc | 110 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 240 NM/1900-2750 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s. |
Elastyczność 60-100 km/h IV bieg | ok. 8,5 s. |
Elastyczność 80-120 km/h V bieg | ok. 11,5 s. |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Minimalne zużycie paliwa w teście | producent: 3,6 l/100 km pomiar: 4 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 90 km/h | pomiar: 4,1 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 100 km/h | pomiar: 4,5 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 120 km/h | pomiar: 5,5 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 140 km/h | pomiar: ok. 6 l/100 km |
Zużycie paliwa w mieście | producent: 4,7 l/100 km pomiar: 7 l/100 km |
Średnie zużycie paliwa | producent: 4 l/100 km średnio: 5,5 l/100 km |
Silnik i osiągi
Wariant 1.6 CRDI o mocy 110 KM to środkowa opcja w gamie diesli Kii Cee’d – słabszą jednostką jest 1.4 CRDI, a mocniejszą 128-konny wariant tego samego silnika. Pierwsze wrażenie? Samochód nie emanuje dynamiką i bardziej pasuje do spokojnych, zrelaksowanych kierowców. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 12,8 s, co nie jest imponującym wynikiem – zwłaszcza że bliźniaczy Hyundai i30 osiąga ten sam rezultat o sekundę szybciej.
Auto rozpędza się z pewnym oporem, ale zyskuje na trasie, gdzie jego elastyczność wypada naprawdę dobrze. Przy wyższych prędkościach, zwłaszcza na autostradzie, nie ma problemu z wyprzedzaniem czy płynnym zwiększaniem prędkości. Mimo to, jest to raczej propozycja dla kierowców preferujących jazdę zgodną z przepisami.

Zużycie paliwa
Kia Cee’d 1.6 CRDI jest umiarkowanie oszczędnym autem jak na swoje gabaryty. W trasie, zwłaszcza przy niższych prędkościach, spalanie wypada korzystnie, natomiast przy wyższych wartościach jest już zbliżone do mocniejszych diesli – np. Forda Mondeo 2.0 TDCI.
W ruchu miejskim zużycie paliwa wynosi około 7 l/100 km, co nie jest wynikiem szczególnie niskim. Pełny zbiornik pozwala na przejechanie około 800-900 km, co daje solidny zasięg dla użytkowników pokonujących dłuższe trasy.
Zobacz szczegółowe pomiary zużycia paliwa.
Układ jezdny i prowadzenie
Zawieszenie drugiej generacji Kii Cee’d zasługuje na wysoką ocenę. Przednie zawieszenie oparto na klasycznych kolumnach McPhersona, natomiast z tyłu zastosowano wielowahacz, co było wówczas rozwiązaniem stopniowo eliminowanym przez niektórych producentów ze względu na koszty (np. Volkswagen w Golfie VI zrezygnował z niego w tańszych wersjach).
W porównaniu do pierwszej generacji modelu, zawieszenie w nowej wersji pracuje znacznie lepiej. Auto pewnie pokonuje zakręty i zachowuje stabilność nawet przy dynamicznej jeździe. Jedynym minusem jest układ kierowniczy, który przy autostradowych prędkościach wydaje się zbyt mocno wspomagany, co ogranicza precyzję prowadzenia.
Do hamulców nie mamy większych zastrzeżeń – działają zgodnie z oczekiwaniami dla kompaktów z tego okresu. Skrzynia biegów o sześciu przełożeniach działa płynnie, a biegi wchodzą precyzyjnie. Niestety, w dłuższej perspektywie problemem mogą okazać się zużywające się łożyska, co jest dość powszechną przypadłością tego modelu.
Trwałość i niezawodność
Pod względem trwałości Kia Cee’d drugiej generacji wypada bardzo dobrze na tle konkurencji. To samochód godny polecenia – potwierdzają to zarówno opinie użytkowników, jak i rankingi aut używanych (np. w katalogach Auto Świata). W tym modelu nie znajdziemy poważnych wpadek konstrukcyjnych prowadzących do kosztownych napraw.
Podwozie jest znacznie lepiej zabezpieczone przed korozją niż w pierwszej generacji. Testowany egzemplarz od nowości użytkowany był w Polsce, a mimo to nie wykazuje zaawansowanej rdzy na podwoziu – co jest dobrym znakiem, biorąc pod uwagę nasz klimat i zimowe warunki drogowe. Korozja nadwozia wciąż nie jest problemem, nawet w najstarszych egzemplarzach.
Mechanika jest trwała i stosunkowo tania w naprawach. Silniki diesla serii U zbierają dobre opinie, zwłaszcza że nie posiadają fabrycznie dwumasowego koła zamachowego. Jedyną typową przypadłością tych jednostek jest zatykające się sitko w zbiorniku paliwa, które należy czyścić co około 60 tys. km.
Sprzęgło ma średnią trwałość, szczególnie w mocniejszych wariantach 1.6, ale jego wymiana nie jest szczególnie kosztowna. Przednie zawieszenie po kilku latach może wymagać ingerencji, ale na szczęście nie jest to droga naprawa. Elektryka pracuje stabilnie i nie sprawia większych problemów.
Jeśli porównamy Kia Cee’d do konkurencji, okaże się, że wypada znacznie lepiej niż wiele współczesnych jej modeli. W tym aucie nie znajdziemy problemów typowych dla francuskich i niemieckich konstrukcji z tamtego okresu, takich jak: 1.2 TCe Renault (znane z awarii rozrządu), PureTech PSA (problemy z nadmiernym spalaniem oleju), fordowskie Ecoboosty (kwestie przegrzewania się i uszkodzeń głowicy), wczesne TSI Volkswagena(awarie układu rozrządu)
Na tym tle Kia wypada naprawdę solidnie.
Sytuacja rynkowa
Kia Cee’d II to jeden z popularniejszych modeli na polskim rynku wtórnym. Ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się nieco powyżej 25 tys. zł.
Silniki 1.4 CRDI są wyraźnie tańsze, ale ich osiągi są przeciętne. Wersje 1.6 CRDI cieszą się większym zainteresowaniem i są minimalnie tańsze od wersji benzynowych 1.6.
Podsumowanie
Kia Cee’d II to samochód, który jest dokładnie taki, na jaki wygląda – nie udaje więcej, niż oferuje, ale też nie rozczarowuje. Jego największe zalety to solidna jakość wykonania, oszczędny i niezawodny silnik diesla, dobre prowadzenie oraz przestronne, starannie zaprojektowane wnętrze.
Model ten nie ma poważnych wad, a drobne mankamenty sprowadzają się do nieco zbyt mocno wspomaganego układu kierowniczego, stosunkowo wysokiego spalania w mieście oraz umiarkowanej dynamiki w warunkach miejskich.
Podsumowując – to rozsądny, dobrze przemyślany wybór dla kierowców szukających trwałego, komfortowego i ekonomicznego auta w segmencie kompaktów.
Kategoria (ocena dla aut używanych) | Max. | Kia Cee’d 1.6 CRDI 110 KM |
Wielkość wnętrza (jak na segment) | 10 | 7 |
Wygoda użytkowania | 10 | 7 |
Ergonomia (deska rozdzielcza) | 10 | 8 |
Wyposażenie (jak na segment) | 10 | 6 |
Widoczność | 10 | 7 |
Bagażnik (jak na segment) | 10 | 7 |
Osiągi (jak na segment) | 10 | 5 |
Prowadzenie, zakręty | 10 | 7 |
Hamowanie | 10 | 7 |
Bezpieczeństwo | 10 | 8 |
Układ kierowniczy (precyzja) | 10 | 5 |
Komfort | 10 | 7 |
Spalanie (jak na segment) | 10 | 8 |
Trwałość nadwozia | 10 | 7 |
Trwałość mechaniczna | 10 | 8 |
Trwałość wnętrza | 10 | 7 |
Koszty utrzymania | 10 | 9 |
Średnio | 10 | 7.06 |
