Test: Opel Vectra C Caravan 1.8

Opel Vectra C

Testujemy egzemplarz z ostatniego rocznika Opla Vectry, wyposażony w popularny silnik 1.8 o mocy 140 KM.

Jak wygląda?

Opel Vectra C kombi to samochód o imponujących rozmiarach – mierzy 4,84 m długości i sprawia wrażenie niezwykle pojemnego. Wnętrze Vectry od zawsze słynęło z przestronności i nie inaczej jest w ostatniej odsłonie tego modelu. Trzeba jednak przyznać, że kabina jest dość wąska – 138 cm szerokości na tylnej kanapie to poziom znany z kompaktowych modeli lat 90., takich jak BMW E36, Mercedes W202 czy Nissan Primera P10 (choć akurat ten ostatni nie sprawiał wrażenia ciasnego).

Bardzo dużo miejsca z tyłu

Za to przestrzeń nad głowami to ogromny atut – zarówno z przodu, jak i z tyłu można podróżować niemalże w kapeluszu. Miejsca na nogi również nie brakuje – pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji aż 27,5 cm przestrzeni przy ustawieniu fotela kierowcy dla osoby o wzroście ok. 180 cm. To jeden z najlepszych wyników w klasie, porównywalny z Volkswagenem Passatem B3. Dla porównania – Opel Insignia wypada pod tym względem znacznie gorzej (21 cm).

W codziennej eksploatacji może jednak przeszkadzać nieco zbyt krótkie siedzisko przednich foteli.

Świetna widoczność

To jedno z nielicznych aut w wieku 15-20 lat, w którym kierowca doskonale widzi, gdzie kończy się maska przednia.

Prosty projekt deski, ale wcale nie prosta obsługa

Ergonomia – do pokochania lub znienawidzenia

Obsługa Opla Vectry C to temat na osobny artykuł. Niektóre rozwiązania można polubić, inne – znienawidzić. Do najbardziej irytujących należą:

  • Sterowanie klimatyzacją – odbywa się za pomocą pokręteł kiepskiej jakości, które łatwo się zużywają i mogą się rozlatywać.
  • Obsługa komputera pokładowego – np. wywołanie funkcji średniego zużycia paliwa nie jest intuicyjne i może sprawiać trudności podczas jazdy.
  • „Diabelskie” kierunkowskazy – można je włączyć lekko (wtedy same się wyłączą) lub mocno (wtedy nie wyłączą się automatycznie). Problem w tym, że trudno wyczuć, kiedy jest „lekko”, a kiedy „mocno”, co niepotrzebnie angażuje uwagę kierowcy.

Poza tymi irytującymi detalami deska rozdzielcza jest funkcjonalna, a zegary czytelne.

Dużo małych przycisków, zaślepek. Pokrętła nietrwałe i słabej jakości. Efektywny nawiew.
Komputer pokładowy nie grzeszy czytelnością.

Bagażnik – duży, ale nie bez wad

Bagażnik Opla Vectry C kombi jest pojemny, choć niepozbawiony ograniczeń. Największym minusem jest jego szerokość – zaledwie 108 cm – oraz płytkość: od podłogi do poziomu rolety jest tylko 42 cm. Przykładowo, średniej wielkości rower się tu nie zmieści. Dla porównania – Opel Insignia pod tym względem wypada jeszcze gorzej.

Za to na plus trzeba zaliczyć jego głębokość – aż 123 cm, co sprawia, że realna pojemność przekracza 550 litrów. To znacznie więcej niż w Insignii, której bagażnik jest dużo płytszy.

Podczas zdjęć nie mogliśmy zrobić bagażnika, bo akurat zepsuło się jego otwieranie (które potem naprawiliśmy).

Jak jeździ?

Testowany egzemplarz Opla Vectry był wyposażony w silnik 1.8 Ecotec o mocy 140 KM. Jednostka ta pojawiła się na początku lat 90., początkowo napędzając Opla Astrę GSi i Vectrę B, oferując moc 116 KM. W pierwszej generacji Vectry moc wzrosła do 122 KM, a po liftingu osiągnęła maksymalnie 140 KM – i była to najwyższa wartość uzyskana przez ten silnik. Produkowany przez 20 lat, napędzał m.in. Opla Zafirę, Opla Insignię A oraz Chevroleta Cruze. Do dziś uchodzi za solidne źródło napędu (zwłaszcza na tle nowszych silników Opla), choć starsze wersje często zużywają olej, a młodsze miewają problemy z elektroniką.

Silnik ma sporo zalet, ale osprzęt bywa problematyczny.

Osiągi i prowadzenie

Wariant Z18XER generuje maksymalny moment obrotowy 175 Nm przy 3800 obr./min. Silnik dobrze wkręca się na obroty i mógłby dynamicznie napędzać auto, gdyby nie typowa dla Opla nadwaga. Vectra C waży ponad 1400 kg, co skutkuje przyspieszeniem 0–100 km/h w około 11,2 sekundy. Dynamika na trasie również pozostawia nieco do życzenia (patrz tabelka) – jak na 140 KM, konkurencyjne marki potrafią uzyskać podobne osiągi z silników słabszych o 20 KM. Mimo to, auto w pełni spełni oczekiwania kierowcy preferującego spokojną, zgodną z przepisami jazdę.

Dane techniczne

ParametrWartość
Moc140 KM
Maksymalny moment obrotowy175 Nm / 3800 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (IV bieg)ok. 11,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (V bieg)ok. 17,7 s
Prędkość maksymalna209 km/h

Zużycie paliwa

Spalanie można uznać za dość korzystne. W teście nie udało się osiągnąć deklarowanych 6 l/100 km w trasie ani 8 l/100 km w cyklu mieszanym, ale realne wartości to około 6,5 l na trasie i 8,5 l w cyklu mieszanym. Jak na auto o długości niemal 5 metrów, jest to przyzwoity wynik. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem około 11 l/100 km, co przy tej masie pojazdu również nie jest szczególnie wysoką wartością.

Właściwości jezdne

Pod względem prowadzenia Opel Vectra C prezentuje przeciętny poziom. Z jednej strony na plus można zaliczyć układ wielowahaczowy z tyłu, który sprawia, że auto dobrze trzyma się drogi w zakrętach. Z drugiej – zawieszenie jest mniej komfortowe niż u niemieckiej konkurencji (np. Ford Mondeo MkIV, VW Passat B6).

Układ kierowniczy jest dość precyzyjny, choć daleko mu do sportowego. Reakcje na ruch kierownicą są typowe dla dużych, niesportowych aut – nawet znaczne skręcenie kierownicy nie przekłada się na gwałtowną zmianę toru jazdy. Hamulce działają poprawnie, ale nie imponują skutecznością. Skrzynia biegów sprawia wrażenie gumowatej, a jej precyzja bardziej przypomina rozwiązania z kompaktów budżetowych niż z auta klasy średniej.

Trwałość i awaryjność

Ople od lat są wyraźnie tańsze niż konkurencja, co nie jest przypadkiem – ich jakość wykonania i trwałość pozostawiają nieco do życzenia. Vectra C to typowy średniak. Starsze egzemplarze mogą mieć problem z korozją, choć pod tym względem model wypada podobnie jak Ford Mondeo MkIII czy VW Passat B6 – a znacznie gorzej niż większość aut japońskich.

Sam silnik 1.8 Ecotec jest trwały i nie sprawia poważniejszych problemów – po 300 tys. km może zacząć zużywać więcej oleju, ale ogólnie uchodzi za jednostkę bez większych awarii. Gorzej z osprzętem, zwłaszcza elektroniką sterującą, której naprawy są kosztowne.

Najwięcej awarii w Vectrze dotyczy elektryki i elementów wnętrza. Do typowych problemów należą:

  • Awaria pokrętła klimatyzacji,
  • Niedziałający przycisk otwierania bagażnika,
  • Problemy z układem klimatyzacji.

Należy też wspomnieć o umiarkowanej trwałości zawieszenia i maglownic.

Solidność Opla Vectry C oceniamy na 4-. Auto jest przestronne, wygodne i trwałe pod względem mechanicznym, ale jego jakość wykonania i awaryjność osprzętu mogą być problematyczne. W tej klasie na rynku wtórnym można znaleźć bardziej dopracowane alternatywy.

Podsumowanie

Opel Vectra C to przeciętne auto, które ma swoje blaski i cienie – a jego korzystne ceny na rynku wtórnym nie są przypadkowe.

Na plus można zaliczyć:
Pojemne wnętrze i bagażnik – przestronność to jedna z większych zalet tego modelu.
Wystarczająco dynamiczny i ekonomiczny silnik – szczególnie w codziennej, spokojnej jeździe.
Dobre zawieszenie – układ wielowahaczowy z tyłu pozytywnie wpływa na prowadzenie.

Minusy:
Liczne irytujące awarie, szczególnie związane z elektroniką – a ich usunięcie często bywa kosztowne.
Błędy ergonomiczne, które mogą uprzykrzać codzienną eksploatację.
Skrzynia biegów o przeciętnej precyzji, sprawiająca wrażenie gumowatej.
Umiarkowanie komfortowe zawieszenie, które ustępuje konkurencyjnym modelom w klasie średniej.

Vectra C to wybór rozsądny, ale nie ekscytujący – sprawdzi się dla kierowców szukających przestronnego, niedrogiego auta, pod warunkiem, że są gotowi pogodzić się z jej wadami.

Kategoria (ocena dla aut używanych)Max.Opel Vectra C 1.8 Caravan (kombi)
Wielkość wnętrza (jak na segment)108
Wygoda użytkowania106
Ergonomia (deska rozdzielcza)105
Wyposażenie (jak na segment)107
Widoczność109
Bagażnik (jak na segment)108
Osiągi (jak na segment)104
Prowadzenie, zakręty106
Hamowanie106
Bezpieczeństwo106
Układ kierowniczy (precyzja)105
Komfort106
Spalanie (jak na segment)106
Trwałość nadwozia106
Trwałość mechaniczna106
Trwałość wnętrza104
Koszty utrzymania107
Średnio106.18

Related Posts