Typowe usterki Mercedesa W124 – „legendarnej trwałości” z zastrzeżeniami
Mercedes W124 jest uznawany za jeden z najbardziej trwałych modeli w historii marki, jednak wiek i intensywna eksploatacja ujawniają typowe problemy. Nie wszystkie egzemplarze zachowały swoją niezawodność – często wpływ na to miała niewłaściwa eksploatacja lub oszczędności poprzednich właścicieli.
Nadwozie
- Korozja struktury podwozia i nadwozia:
- Początkowo niewidoczna, ale może dotyczyć podciągów, progów, podłogi (zwłaszcza w okolicy wnęki na koło zapasowe) oraz innych miejsc, szczególnie w egzemplarzach powypadkowych.
- W mniej zadbanych egzemplarzach korozja może pojawić się nawet w komorze silnika.
- Naprawa korozji strukturalnej często jest nieopłacalna, chyba że mamy wyjątkowy model lub sentymentalną wartość auta.
- Korozja elementów nadwozia:
- Najbardziej narażone są przednie błotniki, krawędzie drzwi i tylna klapa w wersjach kombi.
- Problem stosunkowo łatwy i tani do usunięcia.
- Parciejące gumowe trójkąty przy lusterkach:
- Wymiana kosztuje około 600 zł.
- Wykruszanie mat wygłuszających w komorze silnika:
- Dobrej jakości zamiennik można kupić za około 150 zł.
Wnętrze
- Pęknięcia drewnianych paneli:
- Koszt naprawy zaczyna się od 300 zł. Znalezienie odpowiedniego elementu na wymianę może być trudne.
- Problemy z zegarami:
- Licznik przebiegu często się zacina lub przestaje działać, podobnie jak inne wskaźniki, co może wynikać z zaśniedziałych złączy lub zwarć. Naprawa licznika to koszt rzędu kilkuset złotych.
- Dziury w tapicerce, szczególnie na fotelu kierowcy:
- Zwykle wynikają z intensywnego wsiadania i wysiadania, zwłaszcza w autach użytkowanych w mieście.
- Problemy z wentylacją:
- Wentylator działa skokowo (np. tylko na najniższym lub najwyższym biegu). Naprawa kosztuje kilka setek złotych.
- Odpadające dźwigienki sterowania lusterkami:
- Koszt wymiany wynosi kilkaset złotych.
- Zużycie mechanizmu manualnego podnoszenia szyb:
- Ceny dobrych mechanizmów zaczynają się od 150-200 zł plus koszt wymiany.
- Podsufitka:
- Często odpada, zwłaszcza w egzemplarzach z szyberdachem.
- Uszkodzenia prowadnic szyberdachu:
- Koszt wymiany wynosi około 800 zł.
- Uszkodzenia wiązki elektrycznej:
- Wymiana kosztuje od 400 zł w górę.
Silniki i skrzynia biegów
- Usterki wtrysku mechanicznego w silnikach benzynowych:
- Często spowodowane jazdą na LPG. Rozdzielacz wtrysku mechanicznego zaciera się bez smarowania benzyną. Naprawa lub regulacja kosztuje kilka tysięcy złotych.
- Zużycie oleju w silnikach diesla:
- Naprawy mogą kosztować od 4 do 10 tys. zł.
- Wyciek paliwa z pompy:
- Wymiana uszczelek (oringów) kosztuje mniej, ale w trudniejszych przypadkach konieczne jest zdjęcie i ustawienie pompy w wyspecjalizowanym warsztacie (koszt do 1000 zł).
- Zużycie napinacza i pasków osprzętu:
- Wymiana to koszt około 500 zł.
Podwozie
- Zużycie elementów przedniego zawieszenia:
- Naprawa jest dość kosztowna, szczególnie jeśli wymiana dotyczy większej liczby elementów (koszty zaczynają się od kilkuset złotych).
- Zmęczenie materiałów:
- Typowe dla aut użytkowanych intensywnie przez wiele lat.
- Wyeksploatowanie wahaczy i łączników stabilizatora:
- Elementy wymagające regularnej kontroli i wymiany.
Podsumowanie
Mercedes W124 pozostaje jednym z najbardziej trwałych i cenionych klasyków, ale wiek i eksploatacja ujawniają liczne bolączki. Typowe usterki wynikają głównie z naturalnego zużycia materiałów, a także ewentualnych oszczędności na serwisie. Dobrze zadbany egzemplarz może jednak służyć przez kolejne dekady, zachowując swoją legendarną trwałość i komfort jazdy.