Test klasyka: Mercedes C124 320 CE 1993

Mercedes C124

Mercedes C124 – luksusowe coupe

Mercedes C124 zalicza się do bardziej luksusowych wersji typoszeregu W124, ustępując pod względem cen jedynie wersji cabrio oraz rzadko spotykanym wariantom kombi i sedana w wyjątkowych specyfikacjach.

Przedmiot testu

Prezentowany egzemplarz to Mercedes C124 w unikatowej konfiguracji. Pochodzi z lutego 1993 roku i jest wyposażony w nowy silnik 3.2 o mocy 220 KM, ale jeszcze przed liftingiem, co czyni go jednym z nielicznych modeli produkowanych w tej specyfikacji przez krótki okres w 1993 roku. Auto posiada manualną skrzynię biegów Getrag, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność. Wnętrze wykończono w eleganckim granatowym kolorze. Samochód został zakupiony w Hiszpanii.

Stylistyka

Na pierwszy rzut oka C124 przypomina standardowego Mercedesa W124, ale jego design jest zdecydowanie bardziej wyrafinowany. Różnic w porównaniu z sedanem jest znacznie więcej, niż można by przypuszczać. Coupe jest niższe o kilka centymetrów, posiada zmienioną kabinę oraz całkowicie przeprojektowaną tylną część nadwozia. Wszystkie szyby są bezramkowe, co nadaje samochodowi elegancki i sportowy wygląd. Charakterystycznym elementem jest tylna szyba delikatnie wygięta na bokach, co podkreśla dynamiczną sylwetkę auta.

Deska rozdzielcza w dużej mierze przypomina tę z innych wersji W124, choć jej wygląd zależy od konkretnej konfiguracji. W naszym egzemplarzu była w granatowym kolorze, idealnie współgrającym z resztą wnętrza, choć odcień był mniej intensywny niż w testowanym wcześniej modelu W202.

Mercedes C124 to połączenie elegancji, sportowego charakteru i luksusu, które wyróżnia go na tle innych modeli z rodziny W124.

Przód niemal identyczny jak w sedanie
Linia boczna Mercedesa C124. Auto jest krótsze oraz niższe od sedana.

Nadwozie

Nadwozie coupe w modelu C124 jest nieco krótsze niż w sedanie W124, którego długość wynosi 4655 mm. W tylnej części kabiny zaprojektowano dwa miejsca siedzące, a pośrodku znajduje się podłokietnik z charakterystyczną drewnianą wstawką – elementem, który z czasem, podobnie jak w innych wersjach W124, może pękać.

Przestrzeń w tylnej części wnętrza jest nieco bardziej ograniczona niż w sedanie, który i tak nie oferował wyjątkowo dużo miejsca dla pasażerów z tyłu. Szczególnie odczuwalny jest brak przestrzeni na nogi oraz nad głową. Mimo to fotele są wygodniejsze, co częściowo rekompensuje ciasnotę. Ze względu na ograniczoną przestrzeń, miejsca z tyłu polecamy osobom o wzroście poniżej 1,70 m. Wyżsi pasażerowie mogą odczuwać dyskomfort związany z brakiem miejsca na kolana i głowę.

Wsiadanie do tylnej części kabiny również nie jest zbyt wygodne, ponieważ odchylane są jedynie oparcia przednich foteli, co ogranicza dostęp. Niemniej jednak, takie rozwiązania są typowe dla coupe i nie odbiegają od standardów w tej klasie aut.

Pomimo pewnych ograniczeń przestrzennych, nadwozie coupe oferuje elegancję i sportowy charakter, który rekompensuje te kompromisy.

Długi tylny zwis i przepastny bagażnik jak na coupe.

Bagażnik ma pojemność 480 l i jak na coupe jest wręcz przepastny. Ustępuje temu z sedana o 40-50 l w zależności od wersji.

Deska rozdzielcza C124. Wersje coupe mają bogatsze wyposażenie od sedanów.

Deska rozdzielcza zasadniczo nie różni się od wersji czterodrzwiowych. Najczęściej ma po prostu więcej udogodnień, jak np. pełna elektryka lusterek, elektryczne wszystkie szyby, regulację natężenia głośników, poduszki powietrzne, klimatyzację. Te wszystkie elementy nasz egzemplarz ma na pokładzie.

Bezramkowe drzwi

Smaczki wersji coupe

Wersja coupe W124 wyróżnia się kilkoma charakterystycznymi detalami, które nadają jej wyjątkowego charakteru. Do najciekawszych elementów należą bezramkowe okna drzwi, które dodają elegancji, choć mają swoje wady – podczas szybkiej jazdy autostradą mogą delikatnie szumieć, zwłaszcza w egzemplarzach o większym przebiegu. Regulacja drzwi, która mogłaby wyeliminować te niedoskonałości, jest niestety dość trudna.

Interesującym rozwiązaniem są także tylne szyby, które otwierają się w nietypowy sposób – najpierw przesuwają się do tyłu, a następnie do przodu. To unikalny mechanizm, rzadko spotykany w innych modelach. Typowe dla coupe są również elektrycznie wysuwane podajniki pasów bezpieczeństwa, które ułatwiają ich sięganie, ale niestety bywają awaryjne – zarówno same mechanizmy, jak i ich obudowy są podatne na uszkodzenia.

Te detale wyraźnie odróżniają coupe od wersji sedan i kombi, podkreślając ekskluzywność tej wersji.

W coupe poprawiono także profil przednich foteli, które są nieco bardziej ergonomiczne i wygodne niż w starszych, słabszych wersjach W124. Nie przypominają już tak bardzo „starych foteli u babci”, choć nadal daleko im do sportowego trzymania bocznego, jakie oferują modele BMW z tamtego okresu. Niemniej jednak, siedzenia w coupe zapewniają dobry kompromis między komfortem a estetyką.

Zegary takie same, jak w wersji sedan. Ekonomizera nie montowano w mocniejszych wersjach, żeby kierowca się nie denerwował.

Obsługa i jakość wykonania

Obsługa Mercedesa C124 jest równie intuicyjna, co w innych wersjach W124, i nie sprawia większych problemów. Jednak pewne elementy mogą irytować – na przykład umieszczenie przycisków do opuszczania szyb na środkowym tunelu dla osób jadących z przodu. Choć jest to typowe rozwiązanie dla tego modelu, konkurenci z początku lat 90. często oferowali bardziej ergonomiczne rozwiązania. Pasażerowie z tyłu mają wygodniejszy dostęp do przycisków dzięki ich umieszczeniu przy oknach.

Pozostałe aspekty użytkowe prezentują się dobrze. Wycieraczka działa sprawnie, a klimatyzacja z manualną regulacją pokrętłami, choć prosta, również jest efektywna. Mankamentem mogą być małe lusterka, które różnią się wielkością, co wpływa na wygodę korzystania z nich. Widoczność do tyłu, jak na coupe, jest zaskakująco dobra, choć nieco gorsza niż w sedanie.

Jeśli chodzi o jakość wykonania, C124 wypada solidnie, choć niektóre elementy z czasem się zużywają. Kierownica czy mieszek dźwigni zmiany biegów są podatne na wycieranie po latach użytkowania. Na uwagę zasługują fotele – skórzane okazują się znacznie trwalsze niż materiałowe, w których boczki często przecierają się, nawet przy stosunkowo niewielkim przebiegu. To właśnie dbałość o szczegóły wykończenia sprawia, że C124 nadal uchodzi za auto o wysokiej jakości, pomimo swojego wieku.

Silnik

Silnik to zdecydowanie najmocniejsza strona testowanego Mercedesa C124. Nowa jednostka o kodzie OM604 z elektronicznym wtryskiem paliwa zastąpiła wcześniejszy trzylitrowy silnik 24v, który również generował moc 220 KM. Silnik 3.2 był oferowany jedynie w latach 1992–1993, a później, aż do końca produkcji modelu, występował jako E320.

Największe wrażenie robi dźwięk rzędowej szóstki, który jest znacznie bardziej donośny i pełny w porównaniu do jednostki 3.0. Przyznajemy temu silnikowi komplet punktów za brzmienie – zarówno podczas postoju, jak i w trakcie jazdy.

Pod względem osiągów silnik również nie zawodzi. Moc jest rozwijana płynnie i dynamicznie, z dobrym momentem obrotowym dostępnym już od niskich obrotów. Maksymalny moment 310 Nm osiągany jest przy 3750 obr./min, co na tle innych silników benzynowych z tamtego okresu wypada znakomicie. To przekłada się na znakomite osiągi:

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 8 sekund,
  • Elastyczność: 7,1 sekundy od 60 do 100 km/h na IV biegu oraz 9,6 sekundy od 80 do 120 km/h na V biegu.

Pięciobiegowa skrzynia manualna charakteryzuje się długim przełożeniem V biegu, który staje się praktyczny już od około 80 km/h. Przy tej prędkości silnik pracuje zaledwie na 2000 obr./min, a przy 120 km/h – na 3000 obr./min. Dzięki temu zwiększanie prędkości na autostradzie odbywa się płynnie i bez konieczności redukcji biegów. Przejście do 140 czy 160 km/h to czysta formalność, a dźwignia zmiany biegów niemal przestaje być potrzebna podczas jazdy szybkimi trasami.

Pod względem osiągów, kultury pracy i sposobu rozwijania mocy, jest to jedna z najlepszych sześciocylindrowych jednostek Mercedesa z lat 90., jaką mieliśmy okazję testować. Silnik ten łączy dynamikę z doskonałym brzmieniem i niezrównaną płynnością pracy, co czyni go prawdziwą perełką w gamie W124.

Świetny silnik R6 o pojemności 3.2 litra.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów Getrag 717.450 wyróżnia się nietypowym układem biegów w porównaniu z większością modeli W124 – jedynka jest umieszczona „do tyłu”. Dla osób, które regularnie jeżdżą różnymi wersjami W124, może to wymagać chwili przyzwyczajenia. Sama skrzynia działa bardzo precyzyjnie, a każde przełożenie sygnalizowane jest charakterystycznym „kliknięciem”.

Wprawny kierowca może z manualną skrzynią wycisnąć z auta lepszą dynamikę niż w wersji z automatem, który potrzebuje chwili na redukcję biegu. Dzięki temu 320 CE z manualem jest najszybszą wersją C124, z wyjątkiem wersji AMG.

Producent podaje następujące wartości zużycia paliwa:

  • 8,2 l/100 km przy 90 km/h,
  • 10 l/100 km przy 120 km/h,
  • 14,7 l/100 km w mieście.
    Średnio wynosi to 11 l/100 km, co jest przyzwoitym wynikiem, szczególnie w trasie. W porównaniu z niektórymi współczesnymi autami – na przykład Fiatem 500L 1.4 95 KM, który przy 130 km/h zużywa ponad 9 l/100 km – Mercedes wydaje się rozsądniejszym wyborem, mimo że nie jest przeznaczony do miejskiego ruchu. Waga pojazdu sprawia, że do rozpędzenia potrzebuje znacznej ilości paliwa.

Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, co w 1993 roku czyniło ten model najszybszą wersją C124.


Podwozie

Mercedes C124 w wersji 320 CE prowadzi się bardziej dynamicznie niż sedany czy kombi z typoszeregu W124, ale nadal czuć, że jest to luksusowe coupe. Waga auta oraz wyczuwalna masa tylnej części nadwozia sprawiają, że nie jest to samochód stworzony do szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów. Duża kierownica dodatkowo ogranicza poręczność w takich sytuacjach.

Najlepiej C124 czuje się na długich prostych i łagodnych łukach, gdzie w pełni pokazuje swój charakter. Zawieszenie pozostaje bardzo komfortowe, podobnie jak w sedanach, ale układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny niż w wersjach z mniejszymi silnikami. Luz w punkcie „0” jest zauważalnie mniejszy, a reakcje na ruchy kierownicą są szybsze niż w typowych sedanach.

Jednak przy wyższych prędkościach precyzja układu kierowniczego pozostaje umiarkowana, co wymaga od kierowcy większej uwagi. Niemniej, podróżowanie po autostradach z dużymi prędkościami jest bardzo bezpieczne – czuć, że auto zostało zaprojektowane z myślą o takim użytkowaniu.

Hamulce w tej wersji są wydajne i naszym zdaniem przewyższają te montowane w sedanach, co dodatkowo podnosi bezpieczeństwo jazdy i komfort użytkowania.

Nasz egzemplarz na podnośniku.

Trwałość

Mercedes W124, w tym coupe C124, uchodzi za model wyjątkowo trwały, ale jak zawsze kluczowy jest stan konkretnego egzemplarza. Zaniedbane auto może stać się źródłem wielu kosztownych problemów, które w przypadku coupe są zazwyczaj jeszcze droższe niż w sedanie.

Jednym z najbardziej kosztownych elementów jest tylna szyba, która potrafi się rozwarstwiać, a jej wymiana to wydatek rzędu 3000 zł. Typowe dla coupe są też awarie podajników pasów bezpieczeństwa oraz pękające obudowy tych mechanizmów. Przednie drzwi, ze względu na swoją wagę, często opadają, a bezramkowe okna mogą hałasować przy wyższych prędkościach – co jest uciążliwe, ale nie krytyczne. Dodatkowo pękają gumowe obudowy lusterek.

Poza specyficznymi dla coupe problemami, występują również typowe usterki dla całego typoszeregu W124, takie jak:

  • Wyjące mosty napędowe,
  • Problemy z licznikami i wskaźnikami,
  • Pękające drewniane elementy wykończenia,
  • Wycieki oleju,
  • Uszkodzenia przedniego zawieszenia,
  • Awarie systemu wentylacji i klimatyzacji.

W przypadku wersji 320 CE czasami pojawiają się falujące obroty, które najczęściej wynikają z usterek wiązki elektrycznej. Koszty naprawy tego problemu są na szczęście stosunkowo niewielkie.

Najpoważniejszym problemem, podobnie jak w innych W124, pozostaje korozja, która często atakuje auto od wewnątrz. Na pierwszy rzut oka egzemplarz może wyglądać dobrze, ale w rzeczywistości wiele z nich jest już mocno przekorodowanych – czasem nawet na wylot. To właśnie korozja jest najważniejszym czynnikiem, który należy dokładnie sprawdzić przed zakupem.


Sytuacja rynkowa

Mercedesy C124 można znaleźć na rynku wtórnym już od 10–15 tysięcy złotych, ale w tej cenie najczęściej będą to wersje 200 CE lub 230 CE z mechanicznym wtryskiem paliwa, z reguły zmagające się z problemami, takimi jak korozja, zużyty system K-Jetronic czy rozwarstwiona tylna szyba. W takim przypadku należy się liczyć z koniecznością inwestycji co najmniej 15 tys. zł na początkowe naprawy.

Znacznie lepszym wyborem jest zakup egzemplarza w dobrym lub bardzo dobrym stanie. Wersje 320 CE w przyzwoitym stanie zaczynają się od 24–25 tys. zł, a za auta w świetnym stanie, z niskim przebiegiem i bogatym wyposażeniem można zapłacić nawet 40–50 tys. zł. Manualna skrzynia biegów w tej wersji jest niezwykle rzadko spotykana, co sprawia, że trudno jednoznacznie określić jej wpływ na cenę.

Według katalogu Oldtimermarkt, ceny 320 CE kształtują się następująco:

  • Stan słaby: 1900 EUR,
  • Stan dobry: 5600 EUR,
  • Stan bardzo dobry: 11 100 EUR.

Te wartości są zbliżone do cen w Polsce, choć na naszym rynku nie spotyka się wersji 320 CE w bardzo niskich cenach. C124, zwłaszcza w wersji 320 CE, staje się coraz bardziej docenianym klasykiem, co powoli przekłada się na wzrost jego wartości rynkowej.

Podsumowanie

Plusy auta:

  • Wysoka jakość wnętrza, zarówno pod względem materiałów, jak i wykończenia,
  • Przestronny bagażnik, jak na coupe,
  • Elegancka i ponadczasowa stylistyka,
  • Silnik o znakomitej dynamice, płynnej pracy i przyjemnym brzmieniu,
  • Komfortowe i dobrze zestrojone podwozie, które zapewnia wygodę podczas długich podróży,
  • Ogólna trwałość mechaniczna, charakterystyczna dla modeli W124.

Minusy auta:

  • Małe i niewygodne lusterka, które utrudniają manewrowanie,
  • Ograniczona ilość miejsca z tyłu – zarówno na nogi, jak i nad głową,
  • Wysoka podatność na korozję, szczególnie w strategicznych miejscach,
  • Nietrwałość niektórych elementów, takich jak drewniane wykończenia, mechanizmy podajników pasów czy gumowe obudowy,
  • Dość duże spalanie, zwłaszcza w ruchu miejskim, choć nie odbiega to znacząco od współczesnych standardów dla tego segmentu,
  • Niska poręczność w zakrętach, wynikająca z wagi auta i dużej kierownicy.

Mercedes C124 to samochód, który najlepiej odnajduje się w roli komfortowego i eleganckiego klasyka. Oferuje świetne osiągi, styl i prestiż, ale wymaga dbałości o stan techniczny i ochrony przed korozją. To auto, które wynagradza swoje drobne niedoskonałości unikalnym charakterem i przyjemnością z jazdy, szczególnie na długich trasach.

Related Posts

Dodaj komentarz