Jeździliśmy Hyundaiem i30 drugiej generacji z 2014 roku, i musimy przyznać jedno: różnica w porównaniu z poprzednią generacją jest ogromna – samochód jest niemal pod każdym względem lepszy.
Egzemplarz, którym mieliśmy okazję jeździć, został zakupiony od niemieckiego dealera aut używanych Hyundai, czyli z tzw. przysalonowego komisu. Auto miało jednego właściciela, który przejechał nim około 216 tys. km. Co ważne, przebieg ten praktycznie nie wpłynął na stan wnętrza. Deska rozdzielcza, tapicerka, przyciski, kierownica oraz gałka zmiany biegów wciąż prezentują się bardzo dobrze, co świadczy o wysokiej jakości tego modelu. Jedynym wyjątkiem są metalizowane kieszenie w drzwiach – po latach użytkowania lakier zaczął się z nich wycierać.

Skoro mowa o wnętrzu, warto zwrócić uwagę na jego przestronność, która na tle niektórych innych kompaktów wypada naprawdę dobrze. Już poprzednia generacja pod tym względem radziła sobie całkiem nieźle. Przednie fotele są bardzo wygodne, a ilość miejsca na nogi i nad głową jest więcej niż wystarczająca.
Z tyłu na pierwszy rzut oka może wydawać się, że przestrzeni brakuje, jednak odpowiednio zaprojektowana kanapa sprawia, że miejsca na nogi jest zaskakująco dużo. W tej kwestii Hyundai i30 wypada lepiej niż niejeden konkurent, w tym także modele premium lub aspirujące do tej kategorii. Szczególnie rzuca się to w oczy w porównaniu z Mazdą 3, która z każdą kolejną generacją staje się coraz ciaśniejsza.

Deska rozdzielcza to doskonały przykład koreańskiego designu z połowy drugiej dekady XXI wieku. Charakteryzują ją wysokie kratki nawiewów, spora liczba przycisków, ograniczona ilość ekranów oraz plastikowe wykończenia w stylu chromu. Całość prezentuje się estetycznie, a montaż jest na bardzo wysokim poziomie – nawet po przejechaniu ponad 200 tys. km nic nie skrzypi, a wszystkie elementy działają bez zarzutu.
Konstrukcja deski rozdzielczej wyróżnia się również prostotą obsługi, co znacząco poprawia komfort użytkowania. Ciekawym rozwiązaniem są trzy tryby wspomagania kierownicy, które można zmieniać za pomocą przycisku na kierownicy: Comfort (kierownica działa bardzo lekko, idealna do manewrów miejskich), Normal oraz Sport (polecany na trasę, ponieważ w trybie Normal kierownica może wydawać się zbyt lekka podczas szybszej jazdy).

Jak jeździ?
Nasz Hyundai był wyposażony w silnik diesla 1.6 o mocy 110 KM, należący do serii U – jednostki uznawanej za bardzo udaną. Jednym z jej największych atutów jest brak koła dwumasowego, co znacząco obniża koszty eksploatacji. Zestaw sprzęgła można wymienić za mniej niż 400 zł (!). Mimo tej prostszej konstrukcji silnik pracuje płynnie, nie wibruje i nie jest zbyt głośny. Hyundai udowodnił, że diesel może być zarówno tani w serwisie, jak i przyjemny w użytkowaniu.
Silnik ten uznawany jest za jeden z najlepszych średnich diesli na rynku, ceniony za niezawodność i oszczędność. Jego jedynym mankamentem jest tendencja do zapychania się sitka olejowego. Aby uniknąć problemów, warto profilaktycznie czyścić je co drugi przegląd.

Silnik przypadnie do gustu przede wszystkim osobom ceniącym niskie zużycie paliwa. Podczas jazdy z prędkością około 80 km/h udało nam się osiągnąć minimalne spalanie na poziomie 3,6 l/100 km. W warunkach miejskich auto zużywa średnio około 6,5 l/100 km, co również można uznać za bardzo dobry wynik.
Hyundai i30 z silnikiem 1.6 CRDi, zgodnie z oczekiwaniami, nie jest demonem prędkości ani mocy. Start spod świateł jest raczej spokojny, typowy dla diesli. Przyspieszenie do 100 km/h wynoszące 11,5 sekundy jest w pełni adekwatne do możliwości tej jednostki. Na trasie jednak silnik nadrabia elastycznością – rozpędzanie się przy wyższych prędkościach jest płynne i bezproblemowe. Dzięki temu auto dobrze sprawdza się na autostradach, co trudno powiedzieć o słabszych wersjach benzynowych tego modelu.
Na uwagę zasługuje również manualna, 6-biegowa skrzynia biegów, która działa precyzyjnie i znakomicie współgra z silnikiem, podnosząc komfort jazdy.
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s. |
Elastyczność 60-100 km/h IV bieg | 8,3 s. |
Elastyczność 80-120 km/h V bieg | 11,2 s. |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Minimalne zużycie paliwa w teście | 3,6 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 90 km/h | 3,8 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 100 km/h | 4 l/100 km |
Zużycie paliwa przy 120 km/h | ok. 5 l/100 km |
Zużycie paliwa w mieście | 6,5-6,8 l/100 km |
Średnie zużycie paliwa | ok. 5 l/100 km |
Jeśli chodzi o prowadzenie, Hyundai zrobił znaczący krok naprzód w porównaniu z poprzednią generacją. Model i30 został wyposażony w tylny układ wielowahaczowy, podobnie jak pierwsza generacja, jednak jego działanie zostało udoskonalone. Dzięki temu auto prowadzi się znacznie lepiej w zakrętach, oferując większą stabilność i precyzję.
Dodatkowym atutem jest możliwość dostosowania siły wspomagania kierownicy do indywidualnego stylu jazdy, co pozwala zwiększyć komfort zarówno podczas spokojnych przejażdżek, jak i bardziej dynamicznej jazdy.
Podsumowanie
Hyundai i30 drugiej generacji jest słusznie uznawany przez ekspertów za jeden z najlepszych kilkuletnich kompaktów na rynku – opinia ta dotyczy również kolejnej, trzeciej generacji. Wyższa cena w porównaniu z poprzednikiem (nawet o połowę) jest w pełni uzasadniona, ponieważ w nowym modelu skutecznie wyeliminowano problem korozji podwozia, który trapił pierwszą generację.
Dzięki solidnemu wykonaniu, udanym jednostkom napędowym oraz poprawionemu prowadzeniu, Hyundai i30 zdecydowanie zasługuje na uwagę osób poszukujących używanego auta w segmencie kompaktów. To model, który warto rozważyć zarówno pod kątem jakości, jak i trwałości.
Kategoria (ocena dla aut używanych) | Max. | Hyundai i30 II gen. 1.6 CRDi 110 KM |
Wielkość wnętrza (jak na segment) | 10 | 7 |
Wygoda użytkowania | 10 | 7 |
Ergonomia (deska rozdzielcza) | 10 | 7 |
Wyposażenie (jak na segment) | 10 | 8 |
Widoczność | 10 | 7 |
Bagażnik (jak na segment) | 10 | 7 |
Osiągi (jak na segment) | 10 | 6 |
Prowadzenie, zakręty | 10 | 7 |
Hamowanie | 10 | 8 |
Bezpieczeństwo | 10 | 8 |
Układ kierowniczy (precyzja) | 10 | 7 |
Komfort | 10 | 7 |
Spalanie (jak na segment) | 10 | 9 |
Trwałość nadwozia | 10 | 7 |
Trwałość mechaniczna | 10 | 8 |
Trwałość wnętrza | 10 | 8 |
Koszty utrzymania | 10 | 9 |
Średnio | 10 | 7.47 |