Forda Mondeo MkIV z silnikiem 2.0 tdci zakupiliśmy w czerwcu 2019 roku. Do listopada 2020 roku auto przejechało u nas 30 tys. km. Na początku testu miało 164 tys., teraz 194 tys. km. W lipcu 2023 roku osiągnęliśmy 260 tys. km. Oto nasze spostrzeżenia i wydatki związane z serwisem samochodu przez 4 lata i ok. 100 tys. km:
- do lipca 2019 r. nie są odnotowane w dokumentach serwisowych żadne awarie poza regularną wymianą olejów i filtrów.
- lipiec 2019 – wymiana rozrządu, 1000 zł
- grudzień 2019 – zakup nowych opon zimowych, 1300 zł, zabezpieczenie antykorozyjne podwozia i profili zamkniętych Krown, 700 zł
- kwiecień 2020 – wymiana oleju, 250 zł
- czerwiec 2020 – usterka, wyciek paliwa z przewodu do wtryskiwaczy; według serwisu z powodu zużycia materiału (dość szybko się zużył); wymiana przewodu, mycie silnika, montowanie nowej płyty osłaniającej – razem 700 zł
- lipiec 2020 – nowe opony letnie, 1200 zł
- sierpień 2020 – wymiana przednich tarcz i klocków oraz tylnych klocków hamulcowych, łącznie 1160 zł
- maj 2021 – wymiana oleju z filtrami, 500 zł
- maj 2021 – wymiana koła dwumasowego i sprzęgła, 2800 zł, z czego 1700 zł zestaw dwumasu LUK. Koło dwumasowe wytrzymało 201 tys. km przebiegu. Zobaczymy, ile wytrzyma nowy zestaw, na razie ma 60 tys. km przebiegu.
- wrzesień 2021 – ponowna wymiana przednich tarcz i klocków ze względu na sfalowanie poprzednich, ok. 800 zł. Nowe tarcze Brembo po roku również wykazały minimalne drgania przy hamowaniu, ale nie wymagały wymiany.
- kwiecień 2022 – wymiana oleju i filtrów, 500 zł
- maj 2022 – naprawa czujników parkowania tył, ok. 200 zł
- kwiecień 2023 – wymiana oleju i filtrów, 500 zł
- oprócz tego dość ciągłe wymiany żarówek, najczęściej po dwie naraz. Kłopotliwa wymiana żarówki w tylnej lewej lampie (ponad godzina w serwisie).
Łączne wydatki:
- awarie – 900 zł
- serwis – 8210 zł
- opony – 2500 zł
Łącznie: 11610zł (0,12 zł za kilometr) – spadek od poprzedniego raportu o 9 gr/km mimo wymiany dwumasu
Średnie zużycie paliwa: poza miastem 5,4 l, autostrada 5,5-6 l, miasto 7-7,3 l/100 km; średnio 5,6 l/100 km. Łącznie wypalono 5409,6 l paliwa. Całkowity koszt przejechania dystansu wyniósł ok. 27 tys. zł. (uśredniając cenę paliwa na 5 zł – w tym okresie następowały bardzo duże wahania).
Całkowite koszty: ok. 38610 zł (ok. 0,40 zł za kilometr, mniej 0 6 gr/km od ostatniego badania). Od 2019 r. auto zanotowało wzrost wartości o ok. 10% (2000 zł). Licząc ze wzrostem wartości koszt ok. 0,38 zł za kilometr.
Test będzie kontynuowany.