Lutowym przeglądem rozpoczynamy cykliczne przeglądanie ofert aut z wielkimi przebiegami. Przy czym – są to oferty sprawdzone, a więc przebiegi realne. Zobaczcie, jak prezentuje się 50 aut z przebiegami powyżej 400 tysięcy kilometrów.

Stawkę otwiera Peugeot 406 z 2002 r. wyposażony w trwałego jak wiadomo diesla 2.0 HDI. Musi on być rzeczywiście solidny, skoro w tym samochodzie przejechał 865 tys. km. Nieznacznie wyprzedził Mercedesa W210 z silnikiem 270 CDI, który ma na blacie 20 tys. km mniej. A mówią, że silniki CDI nie są już tak trwałe jak starsze diesle Mercedesa. Podium zamyka, a jakże – volkswagenowski silnik 1.9 TDI, który w Skodzie Octavii z 2003 r. zrobił przebieg 631 tys. km. Tuż za nim uplasowało się BMW serii 3 z nietrwałym silnikiem 2.0 d, który jednak przejechał 630 tys. kilometrów i tym samym otarł się o podium. Niewiele zabrakło także Seatowi Toledo z 2006 r. z silnikiem 1.9 TDI – ma 621 tys. km. W pierwszej dziesiątce mamy poza tym jeszcze kolejne silniki 1.9 TDI i 2.0 HDI – można uznać, że to swoisty pojedynek tych jednostek Volkswagena i Peugeota na trwałość – zakończony remisem, bo są po 3 auta z każdym silnikiem. Mamy tu także dwie benzyny – BMW 520 i (sześciocylindrowa szóstka) z przebiegiem 582 tys. km oraz Toyota Rav4 z silnikiem 2.0 z przebiegiem 557 tys. km. Żeby można było wejść do pierwszej 10. trzeba legitymować się przebiegiem 550 tys. km. Ogólnie nie ma zaskoczenia, że największe przebiegi robią diesle – wszak te auta kupuje się do jazdy po autostradach.

Przypatrzmy się kolejnym co ciekawszym wynikom. Na 11. miejscu Citroen C5 z dieslem 2.2 HDI (549 tys. km) – a niektórzy uważają tę jednostkę za mało trwałą. 12. i 13. miejsce mamy dwa Mercedesy klasy C, benzyna 200 i diesel 250. 15. i 17. miejsce dla Toyoty Prius z silnikami 1.5 i 1.8 potwierdza wielką trwałość napędu hybrydowego w wykonaniu japońskiego producenta. Miejsce 18. – o dziwo – Renault Scenic z silnikiem 1.9 dCi i to z tego gorszego okresu (2002), który przecież cierpi na liczne awarie. Ale w tym wypadku przejechał prawie 0,5 mln kilometrów. Przypadek? Może, ale zwróćcie uwagę, że na 37. miejscu jest Scenic z silnikiem 1.5 dci, który przejechał niewiele mniej.
Miejsce 19. dla BMW w wersji 525 tds, których uchodzi za problematyczny. Może jak się nie dba to tak jest, ale jak widać możliwości tego silnika są spore. Dalej, na 21. miejscu kolejny „wadliwy” silnik 2.0 diesel z BMW. 25. miejsce benzyna 2.5 w Volvo S70 daję radę. Na 28. miejscu mamy wreszcie Mercedesa 190 z klasycznym dieslem 2.0. W pobliżu liczni reprezentanci z silnikami 1.9 TDI (koncern VW) i 2.0 HDI (koncern PSA), jest także Opel Astra ze starym oplowskim dieslem 2.0 dTi. Oczywiście, uchodzi on w dzisiejszych czasach za przestarzały i dość awaryjny, ale zdradzimy, że tuż za pierwszą 50. znalazło się przynajmniej kilka aut wyposażonych w taki silnik. Warto wymienić jeszcze kilka silników benzynowych: 36. miejsce Citroen C5 z benzyną 2.0 (powszechnie polecana), 39. Volvo V70 z silnikiem 2.4T (jw.), 42. miejsce Audi A6 z silnikiem 2.4 V6 (jw.) i 46. miejsce Audi Cabriolet z silnikiem 2.6 V6 (jw.). Jeśli chodzi o silniki benzynowe to właściwie wszystkie wersje z listy są polecane.

Jeszcze kilka kwiatków, które nie załapały się na listę 50. Ford Fiesta 1.4 tdci tuż za listą z przebiegiem 402 tys. km (silnik uznawany za umiarkowanie trwały). Fiat Panda 750 z 1989 r., który w jednych rękach będąc zrobił 391 tys. km (jak to zrobił – nie wiadomo). Hyundai i40 1.7 crdi, który w 3 lata zrobił 377 tys. km. Można? Można.
Na liście 50. mamy: 2 hybrydy, 10 benzyn i 38 diesli. Kilka aut to wersje niepolecane, uznawane powszechnie za nietrwałe. Jak widać nie do końca jest to prawda. Jeśli właściciel dba o auto, może ono osiągnąć naprawdę spory przebieg, nawet jeśli to jest 1.5 dCi, 1.9 dCi lub 320 d.
Miejsce | Auto | Model | Rok | Silnik | Przebieg |
1 | Peugeot | 406 | 2002 | 2.0 HDI | 865 |
2 | Mercedes | E270 CDI | 2000 | 270 CDI | 845 |
3 | Skoda | Octavia | 2003 | 1.9 TDI | 631 |
4 | BMW | 320d | 2003 | 320d | 630 |
5 | Seat | Toledo | 2006 | 1.9 TDI | 621 |
6 | Audi | A3 | 1999 | 1.9 TDI | 597 |
7 | Peugeot | 406 | 2001 | 2.0 HDI | 586 |
8 | BMW | 520i | 1997 | 520i | 582 |
9 | Toyota | RAV4 | 2004 | 2.0 | 557 |
10 | Citroen | Xsara | 2003 | 2.0 HDI | 554 |
11 | Citroen | C5 | 2002 | 2.2 HDI | 549 |
12 | Mercedes | C200 | 1997 | C200 | 545 |
13 | Mercedes | C250 TD | 1997 | 250 D | 542 |
14 | VW | Passat | 2004 | 1.9 TDI | 516 |
15 | Toyota | Prius | 2007 | 1.5 | 515 |
16 | Audi | A6 | 1996 | 2.5 TDI | 499 |
17 | Toyota | Prius | 2010 | 1.8 | 493 |
18 | Renault | Scenic | 2002 | 1.9 dci | 484 |
19 | BMW | 525 tds | 1997 | 525 tds | 478 |
20 | Volvo | S80 | 2000 | 2.5d | 471 |
21 | BMW | 320d | 2002 | 320 d | 466 |
22 | Citroen | Xantia | 2000 | 2.0 HDI | 461 |
23 | VW | Golf | 2002 | 1.9 TDI | 461 |
24 | BMW | 530d | 1999 | 530d | 456 |
25 | Volvo | V70 | 1998 | 2.5 | 453 |
26 | Seat | Leon | 2004 | 1.9 TDI | 450 |
27 | Opel | Astra | 2000 | 2.0 Dti | 449 |
28 | Mercedes | 190 | 1992 | 2.0 D | 448 |
29 | Peugeot | 406 | 2000 | 2.2 HDI | 448 |
30 | Seat | Leon | 1999 | 1.9 TDI | 447 |
31 | Volvo | S60 | 2002 | 2.4D | 443 |
32 | Audi | 80 | 1992 | 1.9 TDI | 443 |
33 | Volkswagen | Golf III | 1995 | 1.9 D | 435 |
34 | Volvo | V70 | 2000 | 2.5 TDI | 433 |
35 | Skoda | Fabia | 2001 | 1.9 TDI | 432 |
36 | Citroen | C5 | 2004 | 2.0 | 431 |
37 | Renault | Scenic | 2005 | 1.5 dci | 430 |
38 | Skoda | Octavia | 1998 | 1.9 TDI | 427 |
39 | Volvo | V70 | 1999 | 2.4 T | 424 |
40 | Audi | A4 | 1997 | 1.9 TDI | 423 |
41 | VW | Golf IV | 1999 | 1.9 TDI | 421 |
42 | Audi | A6 | 2000 | 2.4 V6 | 416 |
43 | Nissan | Almera | 2001 | 2.2 d | 416 |
44 | VW | Bora | 2002 | 1.9 TDI | 413 |
45 | Volvo | 850 | 1997 | 2000 | 412 |
46 | Audi | Cabriolet | 1995 | 2.6 V6 | 410 |
47 | VW | Passat | 1999 | 1.9 TDI | 410 |
48 | VW | Golf IV | 2000 | 1.9 TDI | 410 |
49 | Mercedes | E200 | 1997 | 200 | 408 |
50 | Peugeot | 406 | 2002 | 2.0 HDI | 403 |