Ile zachowało się w Polsce samochodów wyprodukowanych przed 1995 rokiem? Chyba całkiem sporo, gdyż na największym portalu z ogłoszeniami jest ich… prawie 7 tysięcy. Do sprzedania. A ile jeździ, tego nie wiadomo. Postanowiliśmy przyjrzeć się markom i modelom sprzed lat. Których jest najwięcej na rynku, a które już niemalże wyginęły?
Jeśli chodzi o marki to dominuje tu kilka z nich. Mercedes, Volkswagen i Audi stanowią łącznie połowę aut wystawionych na sprzedaż, a wyprodukowanych przed 1995 r. Przy czym, prym wiedzie Mercedes (24%, głównie W124), następny jest Volkswagen (15%, głównie Golfy), a podium zamyka Audi (10%, głównie Audi 80). Na kolejnych miejscach są: BMW (9%, głównie BMW serii 3), Fiat (7%, duża populacja 125p i 126p), Opel i Ford (po 4%). Czyli przede wszystkim mamy marki trwałe oraz popularne. Zadziwiająco dużo jest też modeli Suzuki (ponad 150 egz.), są to głównie pojazdy terenowe.
Wyjątkowo mało jest samochodów francuskich, zwłaszcza koncernu PSA, a także Seatów, Alfa Romeo, Lancii (kilkanaście), a także, co ciekawe, Mazd (zapewne z powodu korozji).
Przyjrzeliśmy się także poszczególnym klasom modeli. W klasie średniej wyższej na sprzedaż wystawiono nieco ponad 1010 modeli, z czego 71% (!!!) stanowią Mercedesy W123, W124 (większość) i W210. Mercedes bierze wszystko w tej klasie. Audi 100 i A6 jest nieco ponad 110, BMW serii 5 około 100. Reszta praktycznie się nie liczy, choć zauważalny jest także udział Opla Omegi (głównie Omegi B, bo Omega A praktycznie wyginęła) i Volvo serii 700 i 900 (2%…).
W klasie średniej jest więcej graczy i sytuacji jest bardziej skomplikowana. Tu mamy lekko ponad 1400 aut. Prowadzą niezniszczalne modele Audi (80, 90, A4), których jest ponad 500 na sprzedaż. Ocynkowanie karoserii sprawia, że te modele są prawie niezniszczalne. Dużo jest także BMW serii 3, bo ponad 300, a także Mercedesów 190 i klasy C (225). Ciekawe, że Mercedes 190 nie jest tak popularny jak W124, a ceny ma niższe. Inaczej niż w Niemczech. Wymienione modele stanowią ¾ tego rynku. Kolejny jest oczywiście Volkswagen Passat, trochę przetrzebiony w ostatnich latach, ale nadal reprezentowany w ilości 150 egz. Dalej Ople Ascona i Vectra, Saab 900, modele Volvo i Forda. Zaskakująco mało modeli francuskich, włoskich i japońskich (poza Hondą Accord i Mazdą 626).
Przejdźmy do kompaktów. Tych aut jest o około połowę mniej, bo 770. Prawie 60% z nich to Volkswageny Golfy, głównie III i II. Model i popularny i trwały. Nierówną walkę nawiązują z nim Ople Astry i Kadetty (ok. 100 sztuk) oraz… Honda Civic (ponad 50 sztuk). Ciekawostką jest obecność tego średnio popularnego, ale bardzo trwałego auta na 3 miejscu podium. Dalej kompaktowe Fordy, Toyota Corolla, Mazda 323, Peugeoty, Renault, a kolejne modele można policzyć na palcach obu rąk. Polonez i Fiat 125 p nie zostały uwzględnione w tych obliczeniach.
Pozostały jeszcze klasy A i B (tu nie uwzględniamy Fiata 126p, bo zaburzyłoby to statystyki, w których chcemy pokazać, które auta są trwałe i popularne; że auta polskiej produkcji nie są trwałe to powszechnie wiadomo). Aut z tych klas jest tylko 275. Najpopularniejszy jest Volkswagen Polo (76), następnie rozmaite Fiaty (41), a podium zamyka Opel Corsa (35). Zaraz za podium małe Renówki (33). Następnie Skody i Peugeoty. Względnie niezła pozycja Seata.
Z zestawienia tego wynika, że najpopularniejsze są modele uchodzące za trwałe, popularne i tanie w utrzymaniu. O dziwo dość mało jest starszych samochodów japońskich, do których mogą być problemy z częściami, poza tym lubią korodować. Mało aut francuskich, które nie uchodzą za trwałe. Wyraźnie dominują auta niemieckich producentów premium i koncernu Volkswagena.
Podsumujmy jeszcze kraje: dominują auta konstrukcji niemieckiej, które stanowią prawie 70% rynku aut do 1995 roku. Dalej są auta japońskie (12%) i konstrukcji włoskiej (w tym te produkowane w Polsce, także Polonez – 7%). Auta ze Stanów Zjednoczonych to 5% rynku. Zadziwiająco mało aut francuskich (180, 2%).
Następnym razem opracujemy auta z lat 1995-2000.