Pierwszy Ford w naszych testach to popularne w Polsce Mondeo MkIV, czyli tak naprawdę trzeciej generacji (facelifting I generacji producent uznał za nową konstrukcję…). Testujemy bardzo polecaną wersję, wyposażoną w silnik PSA o mocy 140 KM.
Historia
Ford Mondeo MkIV zadebiutował w 2007 roku i był produkowany do 2014 roku. Jego stylistyka była nowoczesna, szczególnie w porównaniu z poprzednią generacją. Model ten oferował szeroką gamę silników, w tym sprawdzone jednostki (1.6, 2.0, 1.8 TDCi) oraz nowsze, bardziej zaawansowane technologicznie silniki, takie jak 2.0 TDCi i seria Ecoboost.
W 2010 roku Mondeo przeszło lifting, który wprowadził m.in. nowoczesne silniki Ecoboost oraz wyświetlacze Convers w kokpicie. Z zewnątrz zmiany były subtelne i nie wpłynęły znacząco na ogólny wygląd samochodu.
Przedmiot testu:
Ford Mondeo kombi z silnikiem 2.0 TDCi z potwierdzonym przebiegiem 178 tys. km, auto znajduje się w naszym posiadaniu, a kupiliśmy je w Niemczech. Wersja wyposażeniowa Trend. Auto z 2009 roku, więc tuż przed liftingiem.
Stylistyka
Mondeo MkIV zapoczątkowało u Forda erę bardziej masywnych i „nadmuchanych” sylwetek. Design tego modelu budzi skojarzenia z rybą lub wielorybem, szczególnie w przypadku przodu pojazdu. O jego sukcesie stylistycznym świadczy fakt, że kolejna generacja Mondeo zachowała bardzo zbliżoną linię, co było odstępstwem od wcześniejszej tradycji znacznych zmian stylistycznych między generacjami Fordów średniej wielkości.
Na uwagę zasługuje również charakterystyczna i w gruncie rzeczy udana deska rozdzielcza. W kolejnej generacji zrezygnowano jednak z interesujących okrągłych kratek nawiewu, które były jednym z bardziej wyróżniających się elementów wnętrza.

Nadwozie
Rozpoczynamy nasz test od oceny nadwozia, a dokładniej przestrzeni dla pasażerów. Ogólne wrażenie jest pozytywne, choć patrząc na zewnętrzne rozmiary auta, można by oczekiwać większej przewagi nad konkurencją. Szczegółowe pomiary pokazują, że wnętrze jest niemal tak samo pojemne jak w Maździe 6 pierwszej i drugiej generacji, a pod niektórymi względami nawet nieco mniejsze.
Kluczowe wymiary: szerokość wnętrza wynosi 145 cm, przestrzeń na kolana przy ustawieniu przedniego fotela dla osoby o wzroście 180 cm to 26 cm, a wysokość od tylnej kanapy do sufitu wynosi 92 cm. Jednym z mniej korzystnych aspektów jest ograniczona przestrzeń na wysokości kolan, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Jest to efekt rozbudowanej konsoli centralnej, która, choć funkcjonalna, wpływa na komfort siedzenia.
Mimo tego auto należy do bardziej przestronnych w swojej klasie i pod względem miejsca w kabinie z łatwością wyprzedza konkurentów takich jak Opel Insignia czy Honda Accord.

Bagażnik oferuje pojemność 537 litrów, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do imponujących 1740 litrów. Podłoga bagażnika jest całkowicie płaska, a system składania siedzeń prosty i intuicyjny, choć szkoda, że nie można ich złożyć z poziomu bagażnika. Brakuje również seryjnej kratki oddzielającej przestrzeń bagażową od kabiny pasażerskiej, co mogłoby zwiększyć funkcjonalność i bezpieczeństwo.
Na plus należy zaliczyć wysoko otwierającą się klapę bagażnika, która zapewnia swobodny dostęp nawet dla osób o wzroście do 190 cm, oraz niski próg załadunku na wysokości 57 cm, co znacząco ułatwia wkładanie cięższych przedmiotów.

Widoczność
Widoczność z samochodu jest całkiem niezła jak na współczesne auta, ale parkowanie zdecydowanie ułatwiają czujniki, szczególnie z tyłu. Długi tył pojazdu może być trudny do wyczucia, podobnie jak ocena długości przodu. Szerokie przednie słupki ograniczają widoczność po skosie, co czasem przeszkadza kierowcy. Na plus należy zaliczyć duże i estetycznie zaprojektowane lusterka boczne, które znacznie poprawiają widoczność na drodze.
Jakość
Jakość wykończenia wnętrza budzi mieszane odczucia. Tapicerka jest w porządku – trwała i odporna na zużycie, co wyróżnia ją na tle francuskich samochodów z tego okresu, choć w tej klasie można by oczekiwać bardziej luksusowych materiałów w nie najuboższej wersji wyposażenia. Deska rozdzielcza prezentuje się dobrze pod względem projektu – można nawet powiedzieć, że jest świetnie zaprojektowana. Niestety, zastosowane materiały, zwłaszcza przyciski na konsoli centralnej oraz duży plastikowy obszar pod szybą, nie dorównują poziomem do projektu.
Z drugiej strony drzwi sprawiają bardzo solidne wrażenie – zarówno pod względem wykończenia, jak i designu. Na pochwałę zasługuje również dobre wyciszenie kabiny, które pozostaje efektywne nawet przy wyższych prędkościach.
Bezpieczeństwo
Samochód zdobywa dodatkowe punkty za bezpieczeństwo. Funkcjonalności takie jak blokada elektrycznych szyb tylnych (przydatna w przypadku dzieci), otwieranie klapy bagażnika z ukrytym zamkiem oraz łatwość zapinania fotelika dziecięcego są godne pochwały. W tej kategorii warto również wspomnieć o wysokich wynikach w testach zderzeniowych – auto uzyskało 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.
Wszystkie egzemplarze są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym 6 poduszek powietrznych, ABS i ESP. Testowany egzemplarz posiadał również dodatkowe poduszki powietrzne na wysokości kolan, co jeszcze bardziej podnosi poziom ochrony pasażerów.

Obsługa samochodu jest stosunkowo prosta, choć wymaga przyzwyczajenia do niektórych rozwiązań. Na przykład spryskiwacze szyby uruchamia się przez naciśnięcie przycisku na dźwigni, co może być mniej intuicyjne dla nowych użytkowników. Komputer pokładowy obsługuje się przyciskiem na kierownicy, co również nie jest najbardziej wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza że wyświetlacz znajduje się przy zegarach – można to było zaprojektować w bardziej ergonomiczny sposób.
Fabryczne radio dostarczone przez Sony również mogłoby być bardziej przyjazne w obsłudze, zwłaszcza że czasami przyciski wymagają podwójnego naciśnięcia, aby zareagować.
Na plus warto wyróżnić kilka praktycznych rozwiązań Forda, takich jak ogrzewana przednia szyba, która działa bardzo szybko i skutecznie, oraz dwustrefowa klimatyzacja, która przyspiesza odparowywanie szyb. Niestety, niezrozumiałym brakiem w wyposażeniu jest brak tempomatu, który mógłby znacząco poprawić komfort jazdy, szczególnie na dłuższych trasach.


Silnik
Wersja 2.0 TDCi jest wyposażona w silnik opracowany przez koncern PSA, znany również z modeli Peugeota i Citroëna. W wielu artykułach w prasie branżowej jednostka ta jest uznawana za jedną z najlepszych wśród diesli dostępnych w tej generacji Forda Mondeo.
Silnik ten występuje w kilku wariantach mocy, a w naszym teście mieliśmy do czynienia ze średnio mocną wersją o mocy 140 KM, która cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym.

Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy, choć niektóre źródła podają czas nawet 9,5 sekundy, co dotyczy raczej innych wersji nadwoziowych. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h na IV biegu zajmuje 6,9 sekundy, a od 80 do 120 km/h – 9,7 sekundy. Jak to bywa w przypadku starszych diesli, poniżej 1900 obr./min występuje zauważalna turbodziura, ale po jej przekroczeniu samochód przyspiesza dynamicznie. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 340 Nm pozwala na sprawne zwiększanie prędkości.
Dla przeciętnego kierowcy silnik ten jest w pełni wystarczający. Przy tym rozwija moc płynnie, a ESP rzadko włącza się podczas ruszania, co świadczy o dobrej kontroli trakcji. Auto również nie sprawia wrażenia, że „wyrwie kierownicę z rąk”. Warto pochwalić 6-biegową skrzynię biegów, która działa bardzo dobrze – drogi prowadzenia są krótkie, a lewarek wygodny i precyzyjny.
Zużycie paliwa
Biorąc pod uwagę rozmiary samochodu (prawie 5 metrów długości) oraz jego masę, spalanie można uznać za korzystne. Chociaż współczesne diesle są bardziej oszczędne, różnice nie są znaczące. Na trasie zużycie wynosi od 5,5 do 6 l/100 km, a przy wyjątkowo ekonomicznej jeździe można zejść do 4,4–4,7 l/100 km. Podróżowanie z prędkością 100–110 km/h to spalanie w okolicach 5 l/100 km. Przy 120 km/h na autostradzie spalanie wynosi niecałe 6 l/100 km, a przy 140 km/h – 6,7 l/100 km. Wyniki te są bardzo przyzwoite.
W mieście zużycie paliwa waha się od 7 do 7,5 l/100 km. Deklaracje producenta (4,6 l/100 km w trasie, 6,4 l/100 km w mieście) są osiągalne, ale jedynie przy wyjątkowo oszczędnej jeździe. Komputer pokładowy podaje dokładne wartości zużycia paliwa, co pozwala na bieżąco kontrolować spalanie.
Szczegóły na temat zużycia paliwa przez auto można znaleźć tutaj.
Podwozie
Fordy, począwszy od pierwszych generacji Mondeo i Focusa, zyskały renomę dzięki świetnemu podwoziu. Auta produkowane na początku lat 2000 były dość twarde, jednak w późniejszych modelach, takich jak Mondeo MkIV, większy nacisk położono na komfort jazdy. Zawieszenie tego modelu zapewnia pewne prowadzenie, jednocześnie unikając nadmiernej sztywności.
Z przodu zastosowano sprawdzone kolumny McPhersona, natomiast z tyłu wielowahacz, który dodatkowo poprawia stabilność i komfort w zakrętach. Układ kierowniczy został doskonale dobrany do charakterystyki pojazdu i należy do najbardziej precyzyjnych w swojej klasie (z wyłączeniem aut segmentu premium).
Hamulce również wypadają bardzo dobrze, oferując skuteczność na poziomie przewyższającym wiele konkurencyjnych modeli. Jedynym minusem jest dość duża średnica zawracania, wynosząca 11,6 metra, co może być odczuwalne podczas manewrowania w ciasnych miejscach.
Trwałość
Trwałość trzeciej generacji Forda Mondeo (MkIV) jest zauważalnie wyższa niż u jego poprzednika. Szczególnie silniki Diesla, oznaczone jako 2.0 TDCi, wykazują większą niezawodność. Choć nazwa jest taka sama jak w poprzedniej generacji, jednostka ta to konstrukcja francuska, znana ze swojej trwałości. Na rynku wtórnym można spotkać egzemplarze z przebiegami rzędu 300–400 tys. km, a nawet w dobrym stanie, co świadczy o solidności napędu. Zdarzają się również auta z przebiegiem przekraczającym 500 tys. km. Jak w przypadku większości diesli, osprzęt może wymagać serwisowania, ale ogólnie Mondeo MkIV pod tym względem wypada dobrze. Typowym problemem jest utrudniony rozruch silnika, najczęściej spowodowany zużyciem rozrusznika.
Zabezpieczenie antykorozyjne
Mondeo MkIV znacząco poprawiono pod kątem ochrony przed korozją w porównaniu z poprzednią generacją. Korozja występuje głównie na śrubach i elementach zawieszenia, natomiast nadwozie jest dobrze zabezpieczone, chyba że było wcześniej naprawiane.
Zawieszenie
Zawieszenie cechuje się solidnością, choć należy pamiętać, że Mondeo MkIV jest jednym z najcięższych samochodów w swojej klasie (ustępuje pod tym względem jedynie Oplowi Insignia). W związku z tym przy większych przebiegach może wystąpić naturalne zużycie elementów zawieszenia. Zdarzają się również doniesienia o awariach układu wspomagania kierownicy.
Jakość wykończenia i elektryka
Lakier jest trwały i nie sprawia problemów, ale wnętrze mogłoby być bardziej solidne. Choć nie słychać trzasków podczas jazdy, przyciski obsługi sprawiają wrażenie mniej trwałych. Zdarzają się także awarie elektryki, np. układu klimatyzacji. Charakterystycznym problemem jest odklejanie się emblematu Forda na tylnej klapie, szczególnie po myciu samochodu w myjni.
Podsumowując, Mondeo MkIV to solidny i trwały model, który, mimo kilku typowych dla swojej klasy usterek, wyróżnia się długowiecznością i lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym w porównaniu z poprzednikiem.
Ocena łączna:
Na plus należy zaliczyć: atrakcyjny projekt nadwozia, przestronność wnętrza, trwałość i dynamikę silnika, oszczędne zużycie paliwa oraz dopracowane podwozie, które zapewnia dobre prowadzenie i komfort jazdy.
Do obszarów wymagających poprawy można zaliczyć jakość wykonania detali, zwłaszcza deski rozdzielczej, trwałość niektórych elementów elektryki oraz odczuwalną turbodziurę przy niskich obrotach. Dodatkowo przydałaby się seryjna kratka oddzielająca bagażnik od kabiny pasażerskiej, co zwiększyłoby funkcjonalność i bezpieczeństwo.
Kategoria (ocena dla aut używanych) | Max. | Ford Mondeo 2.0 TDCI 140 KM kombi 2009 |
Wielkość wnętrza (jak na segment) | 10 | 9 |
Wygoda użytkowania | 10 | 9 |
Ergonomia (deska rozdzielcza) | 10 | 8 |
Wyposażenie (jak na segment) | 10 | 5 |
Widoczność | 10 | 8 |
Bagażnik (jak na segment) | 10 | 9 |
Osiągi (jak na segment) | 10 | 6 |
Prowadzenie, zakręty | 10 | 9 |
Hamowanie | 10 | 6 |
Bezpieczeństwo | 10 | 6 |
Układ kierowniczy (precyzja) | 10 | 8 |
Komfort | 10 | 7 |
Spalanie (jak na segment) | 10 | 8 |
Trwałość nadwozia | 10 | 7 |
Trwałość mechaniczna | 10 | 9 |
Trwałość wnętrza | 10 | 4 |
Koszty utrzymania | 10 | 7 |
Średnio | 10 | 7.35 |