Test długodystansowy: Mazda 6 kombi 2.0 2006

Test długodystansowy tej Mazdy nie był wykonany przez nas. Po prostu udało się kupić egzemplarz od I właściciela w Szwecji, który zbierał wszystkie faktury dotyczące samochodu. Dzięki temu możemy prześledzić jego historię serwisową. Tego typu samochody są rzadkością, zwłaszcza w Polsce, gdzie w trakcie sprowadzania auta najczęściej „gubią się” papiery z potwierdzonym sporym przebiegiem.

Przez 8 lat, czyli do przebiegu 139 tys. km, samochód był serwisowany w ASO. Przeglądy wykonywano co 20 tys. km. Każdy z nich wyglądał mniej więcej podobnie: wymiana oleju, filtrów, kontrola stanu nadwozia. Przy 69 tys. km wymieniono płyn hamulcowy. Przy 86 tys. km – świecie zapłonowe i olej w skrzyni biegów. Płyn hamulcowy wymieniano także po przebiegu 104 tys. km. Od 2015 r. samochód nie jeździł już na przeglądy do ASO, ale nadal wykonywano je co ok. 20 tys. km. i ograniczały się one do wymiany oleju i filtrów. Kilkakrotnie wymieniano klocki hamulcowe – być może razem z tarczami, choć wzmianki o nich nie ma w dokumentacji. W 2010 r., czyli po przebiegu ok. 50 tys. km wymieniono łożyska kół – to dość wcześnie, gdyż łożyska w Maździe wytrzymują ok. 300 tys. km. W 2014 r. wymieniono przednią szybę – typowa przypadłość aut ze Szwecji, gdzie niektóre drogi posypuje się kamykami. Jedyna naprawa – i droga, jak na warunki szwedzkie, to naprawa klimatyzacji łącznie ze sprężarką, zapewne na oryginalnych częściach sądząc po wysokim koszcie (ok. 6000 tys. zł). Miało to miejsce przy przebiegu 187 tys. km w 2017 r. Podwozie zabezpieczano przed korozją od nowości – inaczej egzemplarze skandynawskie wyglądają bardzo słabo, a tu stan nadwozia jest prawie idealny. Widać, że właściciel nie oszczędzał na serwisie, długo korzystał z ASO Mazdy, zapewne aby wykorzystać 8-letnią gwarancję perforacyjną. Ale także później jeździł regularnie na przeglądy i nie oszczędzał na częściach (zob. naprawa klimatyzacji).

Mazda 6
Mazda 6 I generacja po liftingu

Podsumowanie i ocena niezawodności: 6

Do 100 tys. km – 6- (minus ze względu na wymianę łożysk kół)

100-197 tys. km – 6- (minus ze względu na naprawę klimatyzacji)

Ten egzemplarz pod kątem niezawodności zasługuje na najwyższą ocenę.

 

Przez 11 lat i 197 tys. km przebiegu naprawiana była tylko klimatyzacja, poza tym wymieniane były części eksploatacyjne. Oryginalne pozostały zarówno amortyzatory, sprzęgło, jak i zawieszenie, co potwierdza naszą tezę, iż te części samochodu wytrzymują co najmniej 200 tys. km. A w niektórych nowych autach kierowcy cieszą się, że sprzęgło wytrzymało 100 tys. km…

Mazda 6
Wnętrze bez większych śladów używania. Materiały są wytrzymałe.

Wyciąg z testu długodystansowego:

18847    przegląd, zawsze wymiana oleju i kontrola stanu nadwozia

37038    przegląd

50000  wymiana łożysk kół

53988    przegląd, wymiana filtrów

69270    przegląd, wymiana filtrów, płyn hamulcowy,

86339    przegląd, kontrola nadwozia, filtr oleju, świece zapłonowe, olej w skrzyni biegów

104204 przegląd, filtr olejowy, płyn hamulcowy

Mazda 6
Podwozie zabezpieczano przed korozją – nie ma w ogóle rdzy – to rzadkość!

120000 wymiana przedniej szyby

123036 przegląd, filtr oleju

138955 wymiana klocków hamulcowych

139043 przegląd, wymiana oleju, filtrów

156560 wymiana klocków hamulcowych

160559 przegląd, wymiana oleju, filtra oleju, filtra powietrza, korek oleju

179262 przegląd, wymiana oleju

185695 naprawa klimatyzacji: sprężarka i zawór rozprężny

Dodaj komentarz