Mazda w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku przeszła znaczącą metamorfozę. Marka porzuciła wizerunek „grzecznych” samochodów, często kojarzonych z pojazdami dla starszego pokolenia, na rzecz dynamicznych, sportowych konstrukcji, nawiązujących do swoich modeli z lat 80. i 90. Niestety, kwestia zabezpieczenia antykorozyjnego przez lata stanowiła piętę achillesową marki. Poprawa nastąpiła dopiero około 2008 roku wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Mazdy 3 i Mazdy 6.
Poniżej przedstawiono główne wady i zalety Mazdy 3 drugiej generacji:
Wady
- Diesle wymagające serwisu:
- Jednostka 2.2 diesel, choć rzadko spotykana, wymaga dużych nakładów na utrzymanie.
- Silnik 1.6 diesel wypada przeciętnie – ma swoje mankamenty, ale dzięki popularności tego motoru problemy są dobrze znane.
- Szczególnie wadliwa jest 16-zaworowa odmiana 1.6, która ma problemy z układem smarowania turbosprężarki i napędem drugiego wałka rozrządu.
- Umiarkowane zabezpieczenie antykorozyjne: Mazda 3 drugiej generacji prezentuje się lepiej niż jej poprzednik, ale wypada przeciętnie na tle konkurencji. Gorzej pod tym względem wypadają Hyundai i30, Kia Ceed czy VW Golf V, za to lepiej – Toyota Auris, Honda Civic oraz kompakty francuskie i włoskie.
- Hałas przy wyższych prędkościach: Ze względu na ograniczoną ilość materiałów wygłuszających wnętrze staje się głośne podczas szybszej jazdy. Jest to jednak kompromis pozwalający zmniejszyć masę auta i zużycie paliwa.
Zalety
- Przestronne wnętrze: Wnętrze Mazdy 3 jest wystarczająco obszerne dla kierowcy i pasażerów.
- Pojemny bagażnik w hatchbacku: Oficjalnie deklarowana pojemność 340 litrów wydaje się zaniżona – rzeczywista pojemność bagażnika w hatchbacku to około 400 litrów. W sedanie przestrzeń bagażowa jest jednak bardziej ograniczona.
- Dobra jakość wykończenia wnętrza: Materiały są dobrze spasowane, a choć miejscami plastiki są twarde, cechuje je trwałość i odporność na zużycie.
- Wysoka trwałość mechaniczna: Wersje benzynowe Mazdy 3 cieszą się doskonałą opinią dzięki swojej niezawodności.
- Udane jednostki benzynowe: Wszystkie silniki benzynowe wyróżniają się trwałością, niskim zużyciem paliwa oraz dobrą dynamiką.
- Bardzo dobre właściwości jezdne i bezpośredni układ kierowniczy. To jeden z najlepszych kompaktów pod tym względem, przypomina Forda Focusa.
- Bardzo precyzyjna skrzynia biegów o krótkich drogach prowadzenia.
Mazda 3 drugiej generacji to samochód, który łączy sportowy charakter z wysoką trwałością mechaniczną, choć wymaga kompromisów w zakresie wygłuszenia wnętrza i ochrony przed korozją. Jest to atrakcyjna opcja dla osób poszukujących kompaktowego auta o dynamicznej stylistyce i niezawodnych silnikach.