Test: Peugeot 207 1.4 2011 3d

Peugeot 207

Peugeot 207 zastąpił niezwykle popularny i ceniony model 206. Produkcja tego modelu trwała od 2006 do 2012 roku, a następnie kontynuowano ją jako odświeżony model 207+. W 2009 roku samochód przeszedł niewielki facelifting, który wprowadził drobne zmiany stylistyczne i techniczne.

Peugeot 207 był oferowany w kilku wersjach nadwozia, w tym jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz kabriolet CC (Coupe-Cabriolet), co pozwalało na dopasowanie modelu do różnych potrzeb klientów.

Przedmiot testu

Wersja 1.4 o mocy 73 KM to najsłabsza jednostka napędowa w gamie Peugeota 207, jednak cieszy się rekomendacjami dzięki swojej trwałości i niezawodności. Testowany egzemplarz został sprowadzony z Włoch i wyróżnia się bogatym wyposażeniem, szczególnie w porównaniu z polskimi wersjami tego modelu.

Na liście wyposażenia znalazły się m.in.: system ESP, klimatyzacja, 4 poduszki powietrzne, sterowanie telefonem z kierownicy, łączność Bluetooth, komputer pokładowy, a także elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Taki zestaw sprawia, że samochód oferuje komfort znacznie wykraczający poza standard w tej klasie.

Stylistyka

Typowa stylistyka dla Peugeotów poprzedniego dziesięciolecia: duże reflektory z przodu, duży wlot powietrza, krótka przednia maska, wielka szyba czołowa i masywne tylne słupki. Generalnie auto wygląda dość świeżo.

Nadwozie

Peugeot 207 1.4
Peugeot 207 1.4

Długie drzwi, charakterystyczne dla 3-drzwiowych hatchbacków, mogą być nieco problematyczne na ciasnych parkingach, ponieważ wymagają sporo miejsca do pełnego otwarcia. Gdy jednak uda się je otworzyć, wsiadanie do samochodu jest wygodne. Od razu daje się zauważyć, że ten model jest przeznaczony głównie dla dwóch osób. Przestrzeń z przodu jest bardzo duża – zarówno na nogi, jak i nad głową.

Niestety, sytuacja z tyłu wygląda znacznie gorzej. Przy ustawieniu fotela kierowcy dla osoby o wzroście około 180 cm, na nogi pasażerów tylnej kanapy pozostaje zaledwie około 16 cm, co czyni dłuższe podróże w tym miejscu mało komfortowymi.

Na plus można jednak zaliczyć pojemny bagażnik – 270 litrów w standardowej konfiguracji, z możliwością powiększenia do 923 litrów po złożeniu tylnej kanapy, co daje sporo miejsca na bagaż w razie potrzeby.

Peugeot 207 1.4
Całkiem przyjemnie zaprojektowane wnętrze. Zdarzają się auta z dwukolorową tapicerką

Jak na samochód tej klasy, siedzenia można uznać za całkiem wygodne. Testowany egzemplarz wyróżniał się interesującą czarno-czerwoną tapicerką oraz czerwonymi pasami bezpieczeństwa z tyłu, które dodawały wnętrzu charakteru. Niestety, z biegiem lat tapicerka straciła nieco na świeżości, co jest zauważalne.

Plastiki kokpitu, często krytykowane przez innych, naszym zdaniem prezentują się całkiem przyzwoicie w porównaniu z konkurencją. Duży plus należy się również za małą, skórzaną kierownicę, która świetnie leży w dłoniach i poprawia komfort prowadzenia.

Minusem jest natomiast metaliczny, niezbyt przyjemny dźwięk zamykanych drzwi, który nieco obniża ogólne wrażenie jakości wykonania auta.

Peugeot 207 1.4
Zegary Peugeota 207. Kontrolka silnika często świeci się bez powodu

Pod względem ergonomii Peugeot 207 wypada przeciętnie. Pasy bezpieczeństwa są umieszczone daleko z tyłu, co wymaga wyraźnego sięgania, szczególnie uciążliwego podczas częstego wsiadania i wysiadania. Małe pokrętła klimatyzacji są niewygodne w obsłudze, zwłaszcza w rękawiczkach, a menu komputera pokładowego oraz radia wymaga przyzwyczajenia.

Dźwignia zmiany biegów mogłaby być umieszczona bliżej kierowcy, ponieważ dłuższe sięganie po lewarek może powodować zmęczenie podczas długiej jazdy. Na plus należy jednak zaliczyć duże lusterka boczne, które zapewniają świetną widoczność i pomagają w ocenie sytuacji na drodze.

Niestety, odparowywanie dużej przedniej szyby trwa dość długo – wentylacja i klimatyzacja mogłyby być bardziej wydajne, zwłaszcza w chłodniejszych warunkach.

W teście Euro NCAP Peugeot 207 zdobył pięć gwiazdek, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie w momencie premiery, co zdecydowanie zasługuje na pochwałę.

Silnik

Peugeot 207 1.4
Krótka maska nie ułatwia obsługi auta, np. trudno wyjąć akumulator

Najsłabsza wersja silnikowa Peugeota 207 z jednostką 1.4 (o pojemności 1360 cm³) generuje 73 KM. Choć moc nie jest imponująca, silnik pracuje równomiernie i chętnie wchodzi na wyższe obroty. Już po pierwszych kilometrach widać, że auto jest przeznaczone przede wszystkim do miasta – dynamiczne od startu, ale wyraźnie słabsze na autostradzie. Dynamika jest zadowalająca do prędkości około 110 km/h, po czym przyspieszanie staje się znacznie wolniejsze. Według danych producenta, czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 13,9 sekundy, co jest całkiem przyzwoitym wynikiem w tej klasie.

Gorzej wypada elastyczność. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h zajmuje jeszcze akceptowalne 14,1 sekundy, ale w zakresie 80–120 km/h na piątym biegu czas wzrasta już do 23,9 sekundy. W praktyce oznacza to konieczność redukcji biegów podczas wyprzedzania. Prędkość maksymalna tej wersji wynosi 170 km/h, choć samochód nie zachęca do jazdy z taką prędkością.

Zużycie paliwa jest stosunkowo korzystne. Przy prędkości 80–90 km/h auto spalało średnio od 5 do 5,4 l/100 km, a przy 100–110 km/h spalanie wzrastało do 5,6–6 l/100 km, co nadal można uznać za oszczędne. Podczas jazdy z prędkościami autostradowymi zużycie wynosiło już około 7 l/100 km. W warunkach miejskich spalanie kształtowało się na poziomie około 8 l/100 km.

Co ciekawe, dane producenta są stosunkowo zgodne z rzeczywistością. Deklarowane zużycie paliwa poza miastem wynosi 4,9 l/100 km (realnie około 10% więcej), w mieście – 8,6 l/100 km (faktycznie mniej), a średnie spalanie to 6,3 l/100 km, co jest do osiągnięcia w sprzyjających warunkach.

Podwozie

Układ kierowniczy to jeden z najmocniejszych punktów Peugeota 207. Przy prędkościach poniżej 120 km/h wyróżnia się precyzją i zapewnia dobrą kontrolę nad pojazdem. Przy wyższych prędkościach wspomaganie jest nieco zbyt mocne, co obniża pewność prowadzenia, ale mimo to na tle rywali, takich jak Toyota Yaris czy Skoda Fabia, Peugeot wypada lepiej.

Manewrowanie w mieście i na parkingu jest wyjątkowo wygodne i przyjemne, dzięki odpowiedniemu wyważeniu układu. Informacja zwrotna przekazywana przez kierownicę jest całkiem przyzwoita, co ułatwia prowadzenie w różnych warunkach.

Zawieszenie oferuje dobry kompromis między komfortem a stabilnością w zakrętach, co czyni model bardziej wszechstronnym. Na uwagę zasługują także hamulce – mimo zastosowania bębnów na tylnej osi, ich skuteczność jest bardzo dobra jak na standardy tej klasy pojazdów.

Trwałość

W przypadku francuskich aut dział niezawodności zawsze budzi spore zainteresowanie. W przypadku Peugeota 207 mamy jednak dobre wieści: nie jest źle. Wersja z silnikiem 1.4 benzynowym uchodzi za jedną z najmniej kłopotliwych spośród dostępnych opcji (w ofercie znajdują się również jednostki benzynowe serii Prince oraz diesle 1.4 i 1.6). Trwałość silnika i jego osprzętu oceniamy wysoko, co wynika z prostej i sprawdzonej konstrukcji.

Oczywiście, pewne usterki się zdarzają. Typowe problemy dotyczą układu elektrycznego oraz komputera sterującego, co może skutkować zapaleniem się kontrolek na desce rozdzielczej, a w skrajnych przypadkach – unieruchomieniem pojazdu. Awaryjny bywa również sterownik nawiewu i klimatyzacji. Żarówki przepalają się dość często, a ich wymiana – podobnie jak dostęp do akumulatora – jest utrudniona z powodu ograniczonej przestrzeni pod krótką maską, co może wymagać pomocy specjalisty.

Na pochwałę zasługuje doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne – rdza pojawia się niemal wyłącznie w powypadkowych egzemplarzach, co sprawia, że Peugeot 207 w tej kategorii zbiera niemal maksymalną liczbę punktów.

Zawieszenie, oparte na prostej belce skrętnej, również pozytywnie zaskakuje. Konstrukcja została poprawiona względem wcześniejszych modeli, w których tylne koła miały tendencję do nadmiernego przechylania się w negatyw. Dodatkowym atutem jest niski koszt napraw zawieszenia, co czyni ten aspekt eksploatacji wyjątkowo korzystnym.

Sytuacja rynkowa

Bardzo popularny samochód – ponad 1000 ogłoszeń w Polsce, z czego ponad 1/3 to diesle (bardzo duży odsetek jak na małe auto). Ceny zaczynają się od ok. 7 tys. zł za najstarsze auta z lat 2006-07. Egzemplarze poliftingowe to wydatek od ok. 10 tys. – przy czym naprawdę ładne auta są wyraźnie droższe. Najtańsze są diesle (często ukryte usterki) oraz białe wersje 3-drzwiowe, często poflotowe. Na taki egzemplarz, jak nasz (2011 r.) trzeba przygotować minimum 15 tys. zł.

Podsumowanie

Peugeot 207 to jedno z bardziej atrakcyjnych aut segmentu B produkowanych w latach 2006–2012. Wersja z silnikiem 1.4 sprawdza się przede wszystkim w warunkach miejskich i na krótszych trasach.

Zalety:

  • Atrakcyjny projekt nadwozia,
  • Oszczędny i wystarczająco dynamiczny w mieście silnik,
  • Dobre prowadzenie i dość precyzyjny układ kierowniczy,
  • Stosunkowo duży bagażnik jak na tę klasę,
  • Niskie koszty napraw.

Wady:

  • Braki w ergonomii wnętrza,
  • Niska jakość niektórych elementów (np. drzwi, tapicerki, przycisków),
  • Awarie układu elektrycznego (często zapalające się kontrolki),
  • Trudny dostęp do wybranych podzespołów w komorze silnika,
  • Ograniczona ilość miejsca na tylnej kanapie.

Podsumowując, Peugeot 207 to solidny wybór dla osób poszukujących miejskiego auta z niskimi kosztami eksploatacji, choć nie jest pozbawiony pewnych wad, zwłaszcza w kwestii ergonomii i jakości wykonania wnętrza.

Kategoria (ocena dla aut używanych)Max.Peugeot 207 1.4
Wielkość wnętrza (jak na segment)105
Wygoda użytkowania106
Ergonomia (deska rozdzielcza)107
Wyposażenie (jak na segment)107
Widoczność106
Bagażnik (jak na segment)107
Osiągi (jak na segment)104
Prowadzenie, zakręty107
Hamowanie107
Bezpieczeństwo107
Układ kierowniczy (precyzja)107
Komfort106
Spalanie (jak na segment)107
Trwałość nadwozia109
Trwałość mechaniczna105
Trwałość wnętrza104
Koszty utrzymania108
Poręczność w jeździe miejskiej108
Średnio106.50

Related Posts

Dodaj komentarz