Porównanie: Skoda Fabia kombi 1.2 TSI vs Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Renaulc Clio IV Skoda Fabia III

Wprowadzenie

Samochody miejskie w wersji kombi nigdy nie zyskały szczególnej popularności, jednak nie oznacza to, że nie mają swoich wiernych zwolenników. Prym w tej kategorii wiedzie Skoda, która już od czasów modelu Forman wprowadzała kolejne generacje kompaktowych kombi. Francuzi z kolei dołączyli do rywalizacji, oferując Renault Clio kombi III i IV generacji, a także Peugeot z modelami 206 i 207 SW. Wśród używanych małych kombi w wieku do 10 lat, wybór ogranicza się głównie do Clio, Fabii i Dacii Logan MCV.

Testowane auta są na sprzedaż:

Skoda Fabia 1.2 TSI


Wnętrze

Oba auta cechują się przemyślaną konstrukcją wnętrza. Zarówno Skoda Fabia, jak i Renault Clio oferują przestronne kabiny z dużą ilością miejsca z przodu oraz stosunkowo komfortową przestrzenią z tyłu. W Clio minimalnie więcej miejsca znajdziemy na nogi. Tylną kanapę w obu modelach najlepiej przeznaczyć dla dwóch osób – dzieci lub dorosłych o przeciętnym wzroście. Wyżsi pasażerowie mogą odczuwać ograniczenia przestrzeni nad głowami.


Obsługa

Skoda Fabia III wyróżnia się intuicyjną obsługą. Projekt deski rozdzielczej jest niezwykle prosty, a liczba przycisków została ograniczona do minimum. Klimatyzację obsługuje się w sposób bezproblemowy, a system start/stop można wyłączyć wygodnym przyciskiem z lewej strony kierownicy.

Renault Clio, jak na francuski samochód przystało, jest nieco bardziej skomplikowane w codziennym użytkowaniu. Klimatyzacja działa gorzej niż w Fabii, a jej sterowanie utrudniają mniejsze pokrętła. Zaskakuje lokalizacja włącznika tempomatu – na konsoli środkowej, co podczas jazdy nie jest zbyt ergonomiczne.

Dość skromne wersje podstawowej Fabii. Z drugiej strony – wszystko co trzeba to jest, a obsługa jest niebywale prosta
Deska rozdzielcza Renault Clio IV jest znacznie ciekawsza, ale obsługa trudniejsza. Kierownica dobrze leży w dłoniach.

Bagażnik

Renault Clio Grandtour oferuje solidny bagażnik o pojemności 443 litrów, którą można powiększyć do 1380 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. W wersjach lepiej wyposażonych znajdziemy dodatkowe schowki w podłodze. Jednak Skoda Fabia deklasuje rywala pod względem pojemności bagażnika – wynosi ona aż 530 litrów (1395 litrów po złożeniu oparć). Fabia przewyższa w tym aspekcie nawet wiele większych kombi czy SUV-ów średniej wielkości.

Mimo to Clio zyskuje uznanie dzięki wysoko unoszonej klapie i niskiemu progowi załadunku, co ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej. Skoda pod tym względem jest bardziej konwencjonalna.

Monstrualny bagażnik Fabii kombi. Lepiej się już nie da. Praktyczne półeczki po bokach.
W Clio bagażnik jest mniejszy, ale wyróżnia się ogromną nisko schodzącą klapą

Wyposażenie

Podstawowe wersje Skody Fabii III są dość skromne. W testowanym egzemplarzu znajdziemy klimatyzację, elektryczne szyby z przodu, elektrycznie regulowane lusterka, system ABS, światła przeciwmgielne z przodu, czujniki ciśnienia w oponach i wspomaganie kierownicy. Niestety, brakuje komputera pokładowego, co w tej klasie bywa istotnym mankamentem.

Renault Clio IV w wersji Alize oferuje bogatsze wyposażenie. Oprócz elementów obecnych w Fabii, znajdziemy tu komputer pokładowy, tempomat oraz wbudowane radio. Komfort podnosi obszyta skórą kierownica z funkcją sterowania multimediami, co w segmencie B jest rzadkością.


Materiały i jakość

Skoda Fabia
Wnętrze Skody Fabii zostało wykonane z prostych, lecz trwałych materiałów. Nie można mówić o luksusie, ale samochód nadrabia solidnością. Po przejechaniu niemal 200 tysięcy kilometrów wnętrze wciąż wygląda dobrze – jedynie drobne ślady użytkowania świadczą o jego przebiegu.

Renault Clio
Renault Clio oferuje wnętrze, które sprawia wrażenie bardziej wysmakowanego. Ciekawsze wstawki, takie jak lakier piano black, oraz różnorodność struktur materiałów dodają mu elegancji. Niestety, te elementy są mniej odporne na zużycie – po 160 tysiącach kilometrów wyraźnie widać ślady eksploatacji, co obniża wrażenie solidności.


Osiągi

ParametrSkoda Fabia 1.2 TSIRenault Clio 0.9 TCe
Moc90 KM90 KM
Maksymalny moment obrotowy160 Nm przy 3500 obr./min140 Nm przy 2500 obr./min
Przyspieszenie 0–100 km/h11 s11,7 s
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h
Elastyczność 60–100 km/h (IV bieg)10,9 s11 s
Elastyczność 80–120 km/h (V bieg)17 s20 s

Pod względem osiągów rywalizacja jest bardzo wyrównana. Oba auta dysponują mocą 90 KM, ale różnią się charakterystyką jednostek napędowych.

  • Renault Clio korzysta z nowoczesnego, trzycylindrowego silnika 0.9 TCe o pojemności 898 cm³. Jednostka ta wyróżnia się dynamicznym, lekko sportowym brzmieniem oraz łatwością wkręcania się na wysokie obroty. Turbo pracuje łagodniej, przez co turbodziura jest mniej odczuwalna, jednak przypływ mocy jest mniej wyraźny niż w Fabii. Dynamika na niskich biegach jest dobra, choć elastyczność na trasie wypada gorzej z powodu specyficznego zestopniowania skrzyni biegów.
  • Skoda Fabia jest napędzana znanym silnikiem 1.2 TSI w wersji EA211, w której problematyczny łańcuch rozrządu zastąpiono paskiem wymagającym wymiany co 10 lat lub 200 tys. km. Fabia cierpi na wyraźną turbodziurę – poniżej 2 tys. obrotów/minutę silnik wydaje się ospały, ale po osiągnięciu tej granicy dynamicznie przyspiesza. Dzięki większej pojemności lepiej radzi sobie w trasie, oferując lepszą elastyczność, co sprawia, że jazda jest bardziej płynna i komfortowa.
Silnik 1.2 TSI to dobre i pewne źródło napędu Skody Fabii III
Dość ciasno zabudowany silnik Renault Clio. Jednostki te potrafią wytrzymać nawet 300 tys. km.

Zużycie paliwa

ParametrSkoda Fabia 1.2 TSIRenault Clio 0.9 TCe
Średnie spalanieFabryczne: 4,7 l/100 km | Rzeczywiste: ok. 6 l/100 kmFabryczne: 4,7 l/100 km | Rzeczywiste: 6,2 l/100 km
Spalanie w trasieFabryczne: 4 l/100 km | Rzeczywiste: ok. 5,5 l/100 kmFabryczne: 4,1 l/100 km | Rzeczywiste: 5,5 l/100 km
Spalanie w mieścieFabryczne: 6 l/100 km | Rzeczywiste: ok. 7,5 l/100 kmFabryczne: 5,7 l/100 km | Rzeczywiste: 8 l/100 km

Renault Clio było poddane szczegółowym pomiarom podczas licznych podróży, w tym wyjazdu o długości 2000 km z Warszawy na Słowację. Przy pełnym załadunku, głównie podczas jazdy autostradowej i w górskich rejonach, osiągnęło średnie spalanie na poziomie 6,2 l/100 km. Wynik ten obala twierdzenia, że auto spala średnio 8 l/100 km, chyba że ktoś jeździ agresywnie i niezgodnie z przepisami. W mieście Clio wypada gorzej – spalanie wynosi około 8 l/100 km, jednak na spokojnych trasach podmiejskich można zejść do około 5 l/100 km.

W przypadku Skody Fabii, brak komputera pokładowego zmusił nas do oszacowania spalania na podstawie tankowań. Wyniki Fabii są bardzo zbliżone do Clio – średnio ok. 6 l/100 km, a w trasie ok. 5,5 l/100 km.

Oba auta mają 45-litrowe zbiorniki paliwa, co pozwala na przejechanie około 600 km na jednym tankowaniu. Warto jednak pamiętać, że deklaracje producentów dotyczące spalania znacząco odbiegają od rzeczywistości, różniąc się o kilkadziesiąt procent.


Prowadzenie

Skoda Fabia
Fabia kombi to auto, które w prowadzeniu nie wyróżnia się szczególnie – jest poprawne i przewidywalne. Układ kierowniczy jest typowy dla aut tej klasy, choć zbyt mocne wspomaganie staje się uciążliwe przy prędkościach autostradowych. Zawieszenie przednie bywa nieco hałaśliwe, zwłaszcza po dłuższych postojach, a tylne mogłoby lepiej radzić sobie w zakrętach. Samochód jest wrażliwy na boczny wiatr, co wynika z jego wąskiego i długiego nadwozia. Na plus należy zaliczyć wysoki komfort jazdy, który dobrze sprawdza się na co dzień.

Renault Clio
Clio Grandtour wyróżnia się bardziej dynamicznym charakterem. Zmienne wspomaganie kierownicy, która jest niewielka i wygodna w trzymaniu, sprzyja szybszym manewrom. Auto reaguje szybko na ruchy kierownicą i pewnie pokonuje zakręty, co w przypadku kombi segmentu B jest wyjątkowym atutem.

Skrzynia biegów Fabii jest precyzyjna, choć gałka umieszczona nisko może niektórym przeszkadzać. W Clio precyzja przełączania biegów jest mniejsza, jednak dobrze zestopniowane przełożenia sprawiają, że piąty bieg włącza się dopiero powyżej 80 km/h. Dzięki temu Clio zachowuje się bardzo dobrze podczas jazdy z prędkościami autostradowymi (120–140 km/h), osiągając stosunkowo niskie spalanie.


Trwałość

Pod względem trwałości ogólnej Renault Clio 0.9 TCe oceniamy na solidną czwórkę z plusem. Silnik jest mocnym atutem tego modelu, choć zdarzają się problemy, takie jak rozciągające się łańcuchy rozrządu. W ekstremalnych przypadkach, jak w naszym egzemplarzu z pękniętym łańcuchem, konieczna może być wymiana całej jednostki napędowej – na szczęście koszt nowego silnika jest stosunkowo niski.

Silnik Skody Fabii 1.2 TSI EA211, wyposażony w pasek rozrządu, to znaczny krok naprzód względem jego poprzednika. Niemniej jednak użytkownicy powinni zwrócić uwagę na potencjalne wycieki oleju z odmy oraz usterki przewodów do rozrusznika. Ogólnie rzecz biorąc, w kategorii trwałości silników oba auta wypadają podobnie, z delikatnym wskazaniem na Skodę.


Korozja

Renault Clio zdecydowanie góruje w kwestii ochrony przed korozją. Nawet po kilkunastu latach użytkowania podwozie pozostaje wolne od rdzy. Z kolei Skoda Fabia, szczególnie w starszych generacjach, zmagała się z problemami korozji na błotnikach i tylnej klapie. Choć w trzeciej generacji problem ten został częściowo zniwelowany, zabezpieczenie antykorozyjne pozostaje słabsze niż w Clio. W tej kategorii przewaga Renault jest wyraźna.


Zawieszenie i inne elementy

Oba auta mają średnio trwałe zawieszenie przednie. W Skodzie Fabii stabilizator z przodu bywa hałaśliwy, natomiast w Renault Clio szybciej zużywają się tuleje i wahacze. Hamulce bębnowe w Fabii często generują hałas, zaś w Clio zdarzają się problemy z systemem wycieraczek.

Wnętrze Skody Fabii, szczególnie w podstawowych wersjach z materiałową tapicerką, cechuje się wysoką trwałością. Renault Clio, choć oferuje ciekawsze wykończenie, z czasem traci na wyglądzie – szczególnie widoczne są ślady zużycia materiałów. Clio jest także bardziej narażone na awarie łożysk w manualnej skrzyni biegów, co wpływa na ocenę jego trwałości.


Podsumowanie

Renault Clio Grandtour i Skoda Fabia kombi to auta skierowane do podobnej grupy odbiorców – rodzin, osób potrzebujących większej przestrzeni bagażowej czy firm wykorzystujących samochody do celów technicznych.

  • Skoda Fabia wyróżnia się większym bagażnikiem, nieco mocniejszym silnikiem w praktycznym użytkowaniu oraz większą trwałością ogólną.
  • Renault Clio punktuje bardziej atrakcyjnym wnętrzem, lepszym wyposażeniem, pewniejszym prowadzeniem i wyraźnie lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Wybór zależy od priorytetów kupującego – Skoda Fabia będzie lepszym wyborem dla osób ceniących trwałość i praktyczność, natomiast Renault Clio przypadnie do gustu tym, którzy szukają auta lepiej wyposażonego i bardziej odpornego na korozję.

Kategoria (ocena dla aut używanych)Max.Skoda Fabia III kombi 1.2 TSIRenault Clio Grandtour 0.9 TCE Alize
Wielkość wnętrza (jak na segment)1078
Wygoda użytkowania1087
Ergonomia (deska rozdzielcza)10106
Wyposażenie (jak na segment)1037
Widoczność1097
Bagażnik (jak na segment)10108
Osiągi (jak na segment)1077
Prowadzenie, zakręty1057
Hamowanie1056
Bezpieczeństwo1066
Układ kierowniczy (precyzja)1058
Komfort1056
Spalanie (jak na segment)1066
Trwałość nadwozia1069
Trwałość mechaniczna1075
Trwałość wnętrza1075
Koszty utrzymania1088
Średnio106.716.82

Related Posts