W kwietniu mieliśmy okazję testować Fiata 500 w specjalnej wersji Dolcevita na drogach we Włoszech. Podczas testów zmierzyliśmy zużycie paliwa w różnych warunkach: miejskich, podmiejskich i na autostradzie. Oto wyniki naszych pomiarów:
Nasze pomiary spalania:
- 90 km/h: 4,4 l/100 km,
- 120 km/h: 5,4 l/100 km,
- 140 km/h: 6,2 l/100 km,
- Średnie spalanie w cyklu mieszanym (450 km): 4,9 l/100 km,
- Miasto: 5,5–6 l/100 km.
Deklaracje producenta:
- Trasa: 3,6 l/100 km (wynik w praktyce niemal nieosiągalny, choć bliski rzeczywistości przy bardzo oszczędnej jeździe),
- Miasto: 4,7 l/100 km (wynik nierealny w praktyce),
- Średnio: 3,9 l/100 km (również nieosiągalne).
Wnioski:
Fiat 500 Dolcevita okazuje się autem oszczędnym, choć nie w stopniu, który można by oczekiwać po zaawansowanej technologii hybrydowej i niewielkich rozmiarach. Różnice między deklaracjami producenta a rzeczywistym zużyciem paliwa wynoszą około 25%, co czyni je dość mocno zaniżonymi.
Porównując z większym modelem, takim jak Toyota Yaris z tradycyjnym silnikiem benzynowym, różnice w spalaniu są niewielkie, co nieco rozczarowuje. Podsumowując, Fiat 500 Dolcevita jest ekonomiczny, ale mógłby być bardziej efektywny, zwłaszcza w kontekście nowoczesnych rozwiązań technicznych.