Trwałość modeli sprzed lat. Jakie auta z lat 1996-2000 dominują w ogłoszeniach?

BMW E36, fot. Wikimedia Commons/Jeremy

Robiliśmy już zestawienie zachowanych samochodów do 1995 roku, pora wziąć na warsztat marki i modele z lat 1996-2000. Tych jest już znacznie więcej na sprzedaż na znanym portalu ogłoszeniowym, bo 19950 sztuk w momencie sprawdzania.

Zacznijmy od marek. Tu dużego zdziwienia nie będzie. Dominują Volkswageny, których jest nieco ponad 3500 sztuk na sprzedaż – czyli 18%. Za nim plasuje się Audi z prawie 2500 egz. samochodów na sprzedaż i, co ciekawe, BMW – prawie 2000 sztuk samochodów na sprzedaż. Łącznie te trzy marki stanowią 40% omawianej przez nas części rynku aut używanych – czyli przewaga jest, ale nie ma takiej totalnej dominacji, jak w starszych egzemplarzach miały Mercedesy. Mercedes znajduje się dopiero na 5. pozycji, za Oplem, który jest tuż za BMW. Jak widać, Mercedesy z drugiej połowy lat 90. wymarły w większym stopniu niż konkurencyjne modele BMW i Audi – po prostu były mniej trwałe (a wielkość produkcji w tych latach była zbliżona z przewagą Mercedesa). Pierwsza piątka marek stanowi prawie połowę rynku samochodów używanych z lat 1996-2000 w Polsce. Następne w kolejności są: Renault (całkiem sporo), Fiat, Ford (dość mało, jak na tak popularną markę), Seat (dużo w stosunku do umiarkowanej popularności marki), Honda (uwaga jak przy Seacie), Skoda, Peugeot i Toyota. Jest jeszcze sporo Daewoo do kupienia, bo prawie 400 sztuk. Mało jest natomiast Citroenów, aut koreańskich i Alfa Romeo.

Jeśli chodzi o Państwa, to zdecydowanie przeważają producenci niemieccy (61%) nad Japonią (12%) i Francją (znów zadziwiająco mało – 9%). Następne są auta włoskie i polskie zebrane razem, które stanowią 5% rynku, a dalej: hiszpańskie, koreańskie, czeskie, szwedzkie, brytyjskie i amerykańskie.

Przyjrzyjmy się podziałom na klasy samochodów. W klasie średniej wyższej najbardziej popularne jest… BMW serii 5 (735 sztuk na sprzedaż), które wyprzedza Audi 100/A6 (638 sztuk). Dużo dalej w tyle jest umiarkowanie trwały Mercedes klasy E – w tym wypadku W210 (309 sztuk). Kolejne miejsca to Opel Omega, Volvo 900 i S80, Saaby, Alfa Romeo oraz Daewoo Leganza. Ciekawie wygląda zestawienie BMW-Mercedes na przestrzeni lat. W przypadku aut do 1995 r. zdecydowanie Mercedes W124 dominował nad BMW E34. W przypadku kolejnych generacji, to BMW E39 ma ponad dwukrotną przewagę nad Mercedesem W210.

Zobaczmy jak jest w klasie średniej. Tu również dominuje BMW, tyle że seria 3 (nieco ponad 1000 sztuk), która wyprzedza bardzo nieznacznie Volkswagena Passata (ok. 980 sztuk) i Audi A4 (ok. 920 sztuk). Te trzy modele „biorą” lekko ponad 60% segmentu D. Następnie gdzieś pośrodku stawki jest Opel Vectra (312 egz.), średniej wielkości modele Volvo (296) i mniej popularne modele: Mercedes klasy C (158), Honda Accord (138), Renault Laguna (137), Mitsubishi Carisma i Galant (112), Ford Mondeo (101). Warto zwrócić uwagę na zaskakująco niską popularność Mercedesa klasy C, zwłaszcza w stosunku do BMW serii 3 i Audi A4. Mercedesy z tych lat bardzo szybko korodowały, stąd ich mała podaż w czasach obecnych. Zwłaszcza samochody Audi są dużo lepiej zabezpieczone przed korozją i lepiej zniosły próbę czasu. Niezła pozycja trwałych modeli Volvo. Zadziwiająco wysoką pozycję mają mniej popularne modele – Honda Accord czy średniej klasy modele Mitsubishi (!), których jest więcej niż Fordów Mondeo czy Peugeotów 405/406 (tylko 69). Popularne przed laty modele Forda, Peugeota i Citroena nie przetrwały w dużej liczbie sztuk. Na sprzedaż było wystawionych tylko 9 sztuk Xantii. Nieznacznie mniej niż popularnego Peugeota 406 jest na sprzedaż Alfa Romeo 156.

A jak jest w klasie kompaktów? Tu dominuje Volkswagen Golf (ok. 1460 sztuk), co stanowi ponad ¼ rynku. Następne są Opel Astra (860 sztuk) i Audi A3 (nieco ponad 600 sztuk). Czyli znów model Audi na podium. Kolejne modele są już znacznie mniej popularne: Ford Escort/Focus (345), Mercedes klasy A (niecałe 300), Seaty Leon i Toledo (263), Skoda Octavia (253), Honda Civic (250), Renault Megane (241), Daewoo Nexie i Lanosy (173). Pozostałe modele nie przekraczają liczby 100. Jak we wcześniej opisanych segmentach zaskakuje wysoko pozycja modeli Hondy, nieźle wypada Seat, a także Ford. Mało jest natomiast kompaktowych Toyot (93), Fiatów (80), Peugeotów (73), Citroenów (68), Alfa Romeo (17).

Pozostała jeszcze klasa maluchów. Tu najwięcej, co raczej nie dziwi, jest Fiatów Cinquecento, Seicento, Uno i Punto razem wziętych (563). Ale tuż za nimi uplasowały się Volkswageny Polo i Lupo (501). Trzecie miejsce na podium zajmują małe Seaty (308) – świetny wynik, wynikający z popularności Ibizy 2. generacji. Dalej Opel Corsa (279), małe modele Renault (255) i Peugeota (247), Skody (219), Daewoo (170), Fordy (125), Toyoty (118). Znów, jak we wszystkich innych segmentach Renault jest przed Peugeotem.

Dodaj komentarz